به نام خدا
آموزش جامع کار با LCD گرافیکی جلسه دوم
تو جلسه قبل ( پروژه lcd گرافیکی به همراه آموزش کامل ) اصل قضیه رو گفتیم و تو این جلسه میریم سراغ جزئیات.انشااالله جلسات بعدی میریم سراغ LCD رنگی.
اگه مطلب جلسه قبلی رو خوب خونده باشید (که نخوندید ^_^) تو قسمت کدنویسیش ۵ خط اول مربوط به تعریف کتاب خانه بود
1 2 3 4 5 |
#include <mega32.h> #include <delay.h> #include <stdio.h> #include "Includes/gif.h" #include "Includes/GLCD.h" |
تو دو خط آخر یعنی
1 2 |
#include "Includes/gif.h" #include "Includes/GLCD.h" |
منظور ما ایین بود که دادا من برا این که مقدار کد این پروژه کم بشه و کد ها دسته بندی بشه و … میاد یه سری کد رو تو یه فایل های متنی با فرمت h. قرار میدم و این فایل متنی داخل پوشه ای به نام Includes قرار میدم و این فایل رو به صورت کتاب خونه با کد زیر
1 2 |
#include "Includes/gif.h" #include "Includes/GLCD.h" |
برات تعریف میکنم و تو باید این فایل رو بخونی.(با این کار ما انگار کد هایی که ما در این فایل با فرمت h. قرار داده بودیم مثل این هستش که در پروژه اصلی قرار دادیم.)
البته تو کتاب خونه
1 |
#include "Includes/GLCD.h" |
هم از این روش برا تعریف کد های مربوط به فونت استفاده شده یعنی در این فایل در قسمت تعریف کتاب خانه کد زیر آورده شده
1 |
#include "font.h" |
یعنی تو کتاب خونه GLCD هم کتاب خونه مربوط به فونت با این روش تعریف شده.
توجه کنید که بر خلاف تعریف کتاب خونه های قبلی توسط ما ، این کتاب خونه(برا فونت رو میگم) به صورت زیر نیست
1 |
#include "Includes/font.h" |
علتش هم معلومه چون این کتابخونه (فونت) و کتابخونه GLCD ( که کتاب خونه فونت توش تعریف شده) در یک پوشه و کنار هم هستن.
حالا اگه شما پروژه رو دانلود کرده باشید و خواسته باشین مثلا پایه های lcd گرافیکی رو به یه پورت دیگه ای از پورت های میکروکنترلر تون وصل کنید میبینید که برنامه اجرا نمیشه.
چرا؟؟ چراش رو تو زیر میگم.
تعریف این که پایه های lcd به کدام پایه میکرو باید وصل شود ، در فایل مربوط به کتابخانه زیر آورده شده و تعریف شده.
1 |
#include "Includes/GLCD.h" |
منم هی میخواستم پایه های LCD گرافیکی رو به یه پورت دیگه وصل کنم هرکاری میکردم نمیشد ، آخر سر فهمیدم باید تو فایل GLCD.h این کار رو انجام بدم و پورتی که ال سی دی باید بهش وصل بشه رو تغییر بدم.(علتش هم معلومه….)
در چلسه قبل اگه فایلی که برا دانلود گزاشتم رو دانلود کنید و کدهاش رو بررسی کنید متوجه میشید که در کد اصلی ، دو تا کتاب خونه به نام های زیر تعریف شدن
1 2 |
#include "Includes/gif.h" #include "Includes/GLCD.h" |
و تو فایل
1 |
#include "Includes/GLCD.h" |
هم یه کتاب خونه که مربوط به فونت هست آورده شده
حالا ما میخوایم این کد ها رو یکی کنیم (یعنی کد های سه کتاب خونه زیر رو تو فایل GLCD.h قرار بدیم. )
1 2 3 |
#include "Includes/gif.h" #include "Includes/GLCD.h" #include "font.h" |
کد های glcd.h به صورت زیر میشود
(به کد های بعد از “تعریف عکس-عکس gif و تعریف فونت” دقت شود که مربوط به تعین پورتی از میکرو که lcd ما باید به آن وصل شود میباشد)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 |
#include <delay.h> #include <stdlib.h> #include <math.h> #include <string.h> ///////////////////////////////////////////////////////////کد های مربوط به عکس flash unsigned char my_photo[]= { محل قرار گرفتن کد های عکس---برای ساده شدن کد ها این قسمت رو برداشتم. }; //////////////////////////////////////////////////////////کد های مربوط به تتعریف یه عکس متحرک flash unsigned char gif[7][1024]= { محل قرار گرفتن کد های عکس---برای ساده شدن کد ها این قسمت رو برداشتم. }; //////////////////////////////////////////////////////////////////کد های مرمربوط به تعریف فونت flash unsigned char font[] = { محل قرار گرفتن کد های این تابع---برای ساده شدن کد ها این قسمت رو برداشتم. }; flash unsigned char map[62][6] = { محل قرار گرفتن کد های این تابع---برای ساده شدن کد ها این قسمت رو برداشتم. }; ////////////////////////////////////////////////////////////////// typedef unsigned char byte; // برای کم شدن هجم کد ها تعریف میکنیم که برای تعریف //یه متغییر به جای این که اول آن "آنسایگند چار" بنویسیم ، عوضش // کلمه " بایت" رو مینویسیم تا حجم کد ها کمتر شود #define E_DELAY 3 //تعین مقدار تاخیر زمانی #define DATAPORT PORTA // این خط و دو خط بعدی تعیین میکنن که ال سی دی به کدام پورت میکروکنترلر باید وصل بشه #define DATADDR DDRA #define DATAPIN PINA #define CS1 PORTC.2 // این خط و ۴ خط بعدی تعیین میکنن که پایه های #define CS2 PORTC.3 //میکرو به نام های زیر باید به کام پایه میکرو وصل شوند #define RS PORTD.7 //RS-CS1-CS2-RW-EN #define RW PORTC.0 #define EN PORTC.1 /////////////////////////////////////////////////////////////شروع تعریف توابع کتاب خانه ای ال سی دی گرافیکی #pragma used+ //--------Arabic---------- static int prevLet = 193; static byte stat = 0; static byte prevX = 0; static byte prevY = 0; //------------------------ void trigger() { EN = 1; //EN high delay_us(E_DELAY); EN = 0; //EN low delay_us(E_DELAY); } void glcd_on() { #ifdef CS_ACTIVE_LOW CS1 = 0; CS2 = 0; #else CS1 = 1; CS2 = 1; #endif RS = 0; //RS low --> command RW = 0; //RW low --> write DATAPORT = 0x3F; //ON command trigger(); } void glcd_off() { //Activate both chips #ifdef CS_ACTIVE_LOW CS1 = 0; CS2 = 0; #else CS1 = 1; CS2 = 1; #endif RS = 0; //RS low --> command RW = 0; //RW low --> write DATAPORT = 0x3E; //OFF command trigger(); } void set_start_line(byte line) { RS = 0; //RS low --> command RW = 0; //RW low --> write //Activate both chips #ifdef CS_ACTIVE_LOW CS1 = 0; CS2 = 0; #else CS1 = 1; CS2 = 1; #endif DATAPORT = 0xC0 | line; //Set Start Line command trigger(); } void goto_col(unsigned int x) { byte pattern; RS = 0; //RS low --> command RW = 0; //RW low --> write if(x<64) //left section { #ifdef CS_ACTIVE_LOW CS1 = 0; //select chip 1 CS2 = 1; //deselect chip 2 #else CS1 = 1; //select chip 1 CS2 = 0; //deselect chip 2 #endif pattern = x; //put column address on data port } else //right section { #ifdef CS_ACTIVE_LOW CS2 = 0; CS1 = 1; #else CS2 = 1; //select chip 2 CS1 = 0; //deselct chip 1 #endif pattern = x-64; //put column address on data port } pattern = (pattern | 0x40 ) & 0x7F; //Command format DATAPORT = pattern; trigger(); } void goto_row(unsigned int y) { byte pattern; RS = 0; //RS low --> command RW = 0; //RW low --> write pattern = (y | 0xB8 ) & 0xBF; //put row address on data port set command DATAPORT = pattern; trigger(); } void goto_xy(unsigned int x,unsigned int y) { goto_col(x); goto_row(y); } void glcd_write(byte b) { RS = 1; //RS high --> data RW = 0; //RW low --> write DATAPORT = b; //put data on data port delay_us(1); trigger(); } void glcd_clrln(byte ln) { int i; goto_xy(0,ln); //At start of line of left side goto_xy(64,ln); //At start of line of right side (Problem) #ifdef CS_ACTIVE_LOW CS1 = 0; #else CS1 = 1; #endif for(i=0;i<65;i++) glcd_write(0); } void glcd_clear() { int i; for(i=0;i<8;i++) glcd_clrln(i); } byte is_busy() { byte status = 0; //Read data here EN = 0; //Low Enable delay_us(1); //tf RW = 1; //Read RS = 0; //Status delay_us(1); //tasu EN = 1; //High Enable delay_us(5); //tr + max(td,twh)->twh //Dummy read EN = 0; //Low Enable delay_us(5); //tf + twl + chineese error EN = 1; //High Enable delay_us(1); //tr + td status = DATAPIN; //Input data EN = 0; //Low Enable delay_us(1); //tdhr #ifdef DEBUG_READ printf("S:%x\n\r",status); #endif return (status & 0x80); } byte glcd_read(byte column) { byte read_data = 0; //Read data here DATADDR = 0x00; //Input //while(is_busy()); RW = 1; //Read RS = 1; //Data #ifdef CS_ACTIVE_LOW CS1 = (column>63); #else CS1 = (column<64); //Enable/Disable CS1 #endif CS2 = !CS1; //Disable/Enable CS2 delay_us(1); //tasu EN = 1; //Latch RAM data into ouput register delay_us(1); //twl + tf //Dummy read //while(is_busy()); EN = 0; //Low Enable delay_us(20); //tf + twl + chineese error EN = 1; //latch data from output register to data bus delay_us(1); //tr + td(twh) read_data = DATAPIN; //Input data EN = 0; //Low Enable to remove data from the bus delay_us(1); //tdhr #ifdef DEBUG_READ printf("R:%x\n\r",read_data); #endif DATADDR = 0xFF; //Output again return read_data; } void point_at(unsigned int x,unsigned int y,byte color) { byte pattern; goto_xy(x,(int)(y/8)); switch (color) { case 0: //Light spot pattern = ~(1<<(y%8)) & glcd_read(x); break; case 1: //Dark spot pattern = (1<<(y%8)) | glcd_read(x); #ifdef DEBUG_GLCD delay_ms(30);///////////////////////////////////////// #endif break; } goto_xy(x,(int)(y/8)); glcd_write(pattern); } void h_line(unsigned int x,unsigned int y,byte l,byte s,byte c) { int i; for(i=x; i<(l+x); i += (byte)(s+1)) point_at(i,y,c); } void v_line(unsigned int x,unsigned int y,signed int l,byte s,byte c) { unsigned int i; for(i=y; i<(y+l); i += (byte)(s+1)) point_at(x,i,c); } void line(unsigned int x1,unsigned int y1, unsigned int x2,unsigned int y2, byte s,byte c) { byte i; byte y01; byte temp; float a; float b; byte y00; byte y010; if(x1==x2) { v_line(x1,min(y1,y2),abs(y2-y1)+1,s,c); } else if(y1==y2) { h_line(min(x1,x2),y1,abs(x2-x1)+1,s,c); } else { if(x1>x2) { temp = x1; x1 = x2; x2 = temp; temp = y1; y1 = y2; y2 = temp; } a = (float)(signed)(y2-y1)/(x2-x1); b = y1 - a*x1; y00 = a*x1 + b; y010 = y00; for(i=(x1+1); i<=x2; i ++) { y01 = a*i + b + 0.5; //+ 0.5 to approximate to the nearest integer if( (signed char)(y01 - y010) > 1 ) { //-------Subject to error v_line((i-1),(byte)(y010+1),(y01-y010-1),s,c); } else if( (signed char)(y010 - y01) > 1 ) { //-------Subject to error v_line((i-1),(byte)(y01+1),(y010-y01-1),s,c); } if((i==x2) && (y00 == y01)) h_line(x1,y01,(x2-x1),0,c); y010 = y01; if( y00 == y01) continue; h_line(x1,y00,(i-x1),0,c); x1 = i; y00 = y01; } point_at(x2,y2,c); } } void rectangle(unsigned int x1,unsigned int y1, unsigned int x2,unsigned int y2, byte s,byte c) { h_line(x1,y1,(x2-x1),s,c); h_line(x1,y2,(x2-x1),s,c); v_line(x1,y1,(y2-y1),s,c); v_line(x2,y1,(y2-y1+1),s,c); } void cuboid(unsigned int x11,unsigned int y11, unsigned int x12,unsigned int y12, unsigned int x21,unsigned int y21, unsigned int x22,unsigned int y22, byte s,byte c) { rectangle(x11,y11,x12,y12,s,c); rectangle(x21,y21,x22,y22,s,c); line(x11,y11,x21,y21,s,c); line(x12,y11,x22,y21,s,c); line(x11,y12,x21,y22,s,c); line(x12,y12,x22,y22,s,c); } void h_parallelogram(unsigned int x1,unsigned int y1, unsigned int x2,unsigned int y2, byte l,byte s,byte c) { h_line(x1,y1,l,s,c); h_line((x2-l+1),y2,l,s,c); line(x1,y1,(x2-l+1),y2,s,c); line((x1+l-1),y1,x2,y2,s,c); } void v_parallelogram(unsigned int x1,unsigned int y1, unsigned int x2,unsigned int y2, byte l,byte s,byte c) { v_line(x1,y1,l,s,c); v_line(x2,(y2-l+1),l,s,c); line(x1,y1,x2,(y2-l+1),s,c); line(x1,(y1+l-1),x2,y2,s,c); } void h_parallelepiped(unsigned int x11,unsigned int y11, unsigned int x12,unsigned int y12,byte l1, unsigned int x21,unsigned int y21, unsigned int x22,unsigned int y22,byte l2, byte s,byte c) { h_parallelogram(x11,y11,x12,y12,l1,s,c); h_parallelogram(x21,y21,x22,y22,l2,s,c); line(x11,y11,x21,y21,s,c); line(x12,y12,x22,y22,s,c); line((x11+l1-1),y11,(x21+l2-1),y21,s,c); line((x12-l1+1),y12,(x22-l2+1),y22,s,c); } void v_parallelepiped(unsigned int x11,unsigned int y11, unsigned int x12,unsigned int y12,byte l1, unsigned int x21,unsigned int y21, unsigned int x22,unsigned int y22,byte l2, byte s,byte c) { v_parallelogram(x11,y11,x12,y12,l1,s,c); v_parallelogram(x21,y21,x22,y22,l2,s,c); line(x11,y11,x21,y21,s,c); line(x12,y12,x22,y22,s,c); line(x11,(y11+l1-1),x21,(y21+l2-1),s,c); line(x12,(y12-l1+1),x22,(y22-l2+1),s,c); } void circle(unsigned int x0,unsigned int y0, unsigned int r,byte s,byte c) { byte i,y,y00; y00 = r; //Point (0,r) is the 1st point for(i=0; i<r; i++) { y = isqrt((int)r*r - (int)i*i); point_at((x0+i),(y0+y),c); point_at((x0+i),(y0-y),c); point_at((x0-i),(y0+y),c); point_at((x0-i),(y0-y),c); if(abs(y00-y)>1) { v_line(x0+(i-1),y0+min(y00,y)+1,abs(y00-y),s,c); v_line(x0+(i-1),y0-max(y00,y),abs(y00-y),s,c); v_line(x0-(i-1),y0+min(y00,y)+1,abs(y00-y),s,c); v_line(x0-(i-1),y0-max(y00,y),abs(y00-y),s,c); } y00 = y; } v_line(x0+(i-1) ,y0,y ,s,c); v_line(x0+(i-1) ,y0-y ,y,s,c); v_line(x0-(i-1) ,y0,y ,s,c); v_line(x0-(i-1) ,y0-y ,y,s,c); } //------------Arabic/English Writing------- void putIt(int c,int x,int y) { byte i; goto_col(x); goto_row(y); for(i=0;i<8;i++) { glcd_write(font[(8*c)+i]); } } void enlarge(char *large,unsigned char c,byte size) { byte i,j,temp; byte k = 0; for(i=0;i<size;i++) { for(j=0;j<8;j++) { large[i] >>= 1; temp = c & 0x01; if(temp) large[i] |= 0x80; if(++k == size) { c >>= 1; k = 0; } } } } void putItSz(int c,int x,int y,byte sz) { byte i,j,k; //char large[8][sz]; char large[8][8]; goto_col(x); goto_row(y); for(i=0;i<8;i++) { enlarge(large[i],font[(8*c)+i],sz); //c here;GCC (c-1) } for(j=0;j<sz;j++) { for(i=0;i<8;i++) { for(k=0;k<sz;k++) { if(x+k+(sz*i) == 64) goto_xy(64,y); //Problem 1: Forgot to change 3 to sz glcd_write(large[i][j]); } } goto_xy(x,++y); } } void glcd_putchar(byte c,int x,int y,byte l,byte sz) { if(l == 1) { switch(c) { case 129: c = 250; break; case 144: c = 251; break; case 152: c = 252; break; case 142: c = 253; break; case 141: c = 254; break; } if((c >= 193) && (prevLet >= 193) && (map[prevLet-193][5]) && (map[c-193][4])) { putIt(map[prevLet-193][stat+1],prevX,prevY); stat = 2; }else stat = 0; if(c >= 193) putItSz(map[c-193][stat],x,y,sz); else putItSz(c,x,y,sz); prevLet = c; prevX = x; prevY = y; }else putItSz(c,x,y,sz); } void glcd_puts(byte *c,int x,int y,unsigned char l,byte sz,signed char space) { char i = 0; char special = 0; while((i<strlen(c)) && l==0) { glcd_putchar(*(c+i),x,y,0,sz); x += (8+space)*sz; if(x>128-8*sz) { x=0; y += sz; } i++; } while((i<strlen(c)) && l==1) { if((*(c+i) == 225) && (*(c+i+1) == 199)) special = 249; else if((*(c+i) == 225) && (*(c+i+1) == 195)) special = 231; else if((*(c+i) == 225) && (*(c+i+1) == 194)) special = 232; else if((*(c+i) == 225) && (*(c+i+1) == 197)) special = 233; if(special) { glcd_putchar(special,x-8*sz,y,1,sz); i+=2; x -= 8*sz; special = 0; } else { glcd_putchar(*(c+i),x-8*sz,y,l,sz); if(*(c+i) == 32) //If space (i.e. new word) { x -= (8+space)*sz; //Space between words } else { x -= 8*sz; } i++; } if(x < 8*sz+1) { x=128-8*sz; y += sz; } } prevLet = 193; } void bmp_disp(flash byte *bmp,unsigned int x1,unsigned int y1, unsigned int x2,unsigned int y2) { unsigned int i,j; for(i=y1;i<=y2;i++) { for(j=x1;j<=x2;j++) { goto_xy(j,i); glcd_write(bmp[(128*i)+j]); } } } #pragma used- //////////////////////////////////////////////////////////پایان تعریف توابع کتاب خانه ای ال سی دی گرافیکی |
ودر کد های اصلی پروژمون دیگه فقط کتاب خونه زیر رو تعریف میکنیم. و دیگر هیچ
1 |
#include "Includes/GLCD.h" |
حالا تصمیم با خودتونه که کد های پروژه مثل حالت قبل (فایلی که تو جلسه قبل گزاشتم ) باشه یا به این صورت. یکی کد های اصلی پروژه و یکی کتاب خونه glcd.h یعنی دو تا فایل.
چیز خاصی نگفتم ولی امید وارد متوجه شده باشید.
تو جلسه قبل گفتم که یه پوشه به نام Includes باید در پوشه مربوط به کد های پروژتون باشه اما چراش رو نگفتم ، و این جلسه کلا مربوط به همین پوشه و فایل های درونش بود.
حالا شما میتونید فایا های درونش رو کم و زیاد کنید و حتی اسم این پوشه رو تغییر بدید یا اصلا توابعتون رو داخل این پوشه نذارید و یه راست بزارید کنار کد های اصلی پروژتون.
مهمان
سلام
با تشکر از زحمات شما .
سوالم این است که آیا از برنامه داخلی فایل c میتوان به نحوه و شماره پایه های lcd .پی برد .؟ برنامه نوشته شده c در کد ویژن برای lcd 128×64 به یک نحوی بود . و در برنامه جدید برای lcd 240×128 مسیر پایه ها را نمتوانم پیدا کنم . . ممنون میشم راهنماییم کنید .
lcd 128×64
GLCDINIT_t glcd_init_data;
// External Interrupt(s) initialization
// INT0: Off
// INT1: Off
// INT2: On
// INT2 Mode: Falling Edge
// INT3: Off
// INT4: Off
// INT5: Off
// INT6: Off
// INT7: Off
EICRA=0x20;
EICRB=0x00;
EIMSK=0x04;
EIFR=0x04;
// Graphic LCD initialization
// The KS0108 connections are specified in the
// Project|Configure|C Compiler|Libraries|Graphic LCD menu:
// DB0 – PORTC Bit 0
// DB1 – PORTC Bit 1
// DB2 – PORTC Bit 2
// DB3 – PORTC Bit 3
// DB4 – PORTC Bit 4
// DB5 – PORTC Bit 5
// DB6 – PORTC Bit 6
// DB7 – PORTC Bit 7
// E – PORTA Bit 6
// RD /WR – PORTA Bit 4
// RS – PORTA Bit 5
// /RST – PORTD Bit 6
// CS1 – PORTD Bit 5
// CS2 – PORTD Bit 7
lcd 240×128
GLCDINIT_t glcd_init_data;
unsigned int mainWiperPos=0;
// External Interrupt(s) initialization // U P D A T E D— V2-2
// External Interrupt(s) initialization
// INT0: On
// INT0 Mode: Falling Edge
// INT1: Off
// INT2: Off
// INT3: Off
// INT4: Off
// INT5: Off
// INT6: Off
// INT7: Off
EICRA=0x02;
EICRB=0x00;
EIMSK=0x01;
EIFR=0x01;
// Graphic LCD initialization
// The T6963C connections are specified in the
// Project|Configure|C Compiler|Libraries|Graphic LCD menu:
// DB0 – PORTC Bit 3
// DB1 – PORTC Bit 2
// DB2 – PORTC Bit 1
// DB3 – PORTC Bit 0
// DB4 – PORTG Bit 1
// DB5 – PORTG Bit 0
// DB6 – PORTD Bit 7
// DB7 – PORTD Bit 6
// CD – PORTC Bit 5
// /CE – PORTC Bit 6
// /RD – PORTC Bit 7
// /WR – PORTG Bit 2
// /RESET – PORTC Bit 4
پپایه های مربوطه که در دو تا برنامه آمده را بصورت صحیح وصل میکنم 128.64 درست کار میکند اما 240.128 جواب نمیدهد .!
نویسنده این مطلب
سلام-خب ببیند پایه هایی که به میکرو وصل میشه یکسان هستش – بعد ببینید از پایه i/o استفاده میکنن یا با پایه های پروتکول خاصی کار میکنن – که خب این پایه هارو به پایه های i/o میکرو نمشه وصل کرد و یکم داستان که حس نوشتنش نی الان.
مهمان
سلام من این کد رو برای ks0108 مینوسم ولی زیرش خط سیاه میوفته چراا؟؟
#include
#include
// on the graphic display
#include
//#include
void main(void)
{
GLCDINIT_t glcd_init_data;
glcd_init_data.font=font5x7;
glcd_init(&glcd_init_data);
while (1)
{
glcd_outtextxy(50,10,”hello”);
//glcd_outtextf(“hello”);
delay_ms(15);
}
}
نویسنده این مطلب
کد + عکس از مدار که میگی خط سیاه میوفته رو زیپ کن ایمیل کن برام یا تلگرام بفرست
@dmf313
مهمان
از این کتابخونه استفاده کردم چرا در عمل نصف صفحه ال سی دی دوباره در نصف صفحه دیگه تکرار میشه؟یعنی عملا کد 64 تا 128 در 0 تا 63 دوباره ریخته میشه؟اما در پروتئوس درسته تمام پایه ها هم درستن
مهمان
پایه cs2 رو درست متصل نکردی
مهمان
سلام خواستم بگم کارتون خیلی درسته….درود بر شما
راستی از چه ورژن کدویژنی استفاده می کنید/؟
واسه من به دستور delay_us که توی کتابخونه GLCD هستش گیر میده چون نداره همچین دستوری تو کتابخونه ش. واسه همین به دستور delay_ms تغییرش دادم..کار میکنه ولی توی گیف خیلی ضایع میشه جون عکسها به آرومی عوض میشن..!!
نویسنده این مطلب
سلام
اون موقع یادم نمیاد یا 3.12 یا 2.4
مهمان
سلام آقا برای راه اندازی ال سی دی گرافیکی برا آردوینو چه کنیم؟؟؟
نویسنده این مطلب
سلام
چند روز دیگه قراره(100% نیست) برا یکی راه اندازش کنم بعدش مطلبش رو میزارم سایت
مهمان
سلام اقا مهدی
من یک پروژه ال سی دی گرافیکی شبیه پروژه شما که توی سایت قرار داده اید رو بسته ام ولی در پروتئوس فقط جواب می گیرم و در مدار فقط وقتی پتانسیومتر را تغییر می دهم کل صفحه پر و خالی می شود
خواهشمند است کمک نمایید.
با تشکر
نویسنده این مطلب
سلام
دلیلش هم میتونه جیزای مختلفی باشه، مثلا ولتاژ غیر 5 ولت دادی به مدار، از میکرویی غیر از میکروی من استفاده کردی، فرکانس رو با فیوز بیت ها 8 میگ نکردی، اتصالات اشتباه، تغییر اشتباه کد ها(به نظرم کد همین مطلب رو تست کن)
1) به پروتوس کاری نداشته باشید چون مشکلاتی داره، مثلا من در عمل مدار رو بستم و جواب داد ولی تو پروتئوس جواب نمیداد و حالا برا شما برعکس شده
2) نظرات مطلب جلسه 1 رو بخون
مهمان
ممنون از پاسخ گویی سریعت
ولتاژ دقیقا 5 ولت هست با 7805 دادم
مجداد کل کدنویسی ها رو انجام دادم و میکرو را atmega16 گذاشتم و همچنین کد ویزارد
فرکانس 8 مگ داخلی هست اتصلات 3 بار چک شده
اون نظرات رو هم خوندم
دلیل دیگه ای هم هست؟؟
نویسنده این مطلب
همین پروژه ای که من گزاشتم رو اول تست کن و بعد پروژه خودت رو
فرکانس 8میگ داخلی با فیوز بیت ها هااااا……با فیوز بیت تغییر دادی یا کدویژن؟
دلایل دیگه : پایه های cs رو جابجا کن—تا جایی که یادمه بقیه سر این دو پایه مشکل داشتن اکثرا
بازم به نظرم اتصالات اشتباه باید باشن مگه این که ولتاژ بالا داده باشی و نمایشگر رفته باشه فضا
مهمان
سلام و ممنون ازسایت خوب تون
من میخوام پایه های داده رو هر کدوم به یک پورت وصل بشه
توی برنامه نوشتم
#define data port. 0 porta. 0
#define dataddr.0 ddra.0
#define data pine. 0 pins.
#define data port. 1 portd.2
#define data Dr. 1 ddrd.2
#define data pin. 1 pins. 2
و همینطور تا آخر ولی ارور میده
مثلا مینویسه سیمیکالن بذارم البته در خط های دستور
باید چیکار کنم?
نویسنده این مطلب
سلام
فک کنم تو نظرات بگردی قبلا جواب دادم
باید برید داخل کتابخونه و از اونجا تغییر بدید و از داخل برنامه هم تغییر بدید
مهمان
سلام..پایه reset نمایشگر رو نمیخواد تعریف کنیم؟
راستش با تغییر پایه ها بازم اطلاعات نمایش داده نشد!!
مهمان
سلام
میشه لطفا دستورات : putit , putchar, puts رو بیشتر توضیح بدی؟
نویسنده این مطلب
سلام
توی مطلب زیر فک کنم گفته بودم
https://dmf313.ir/%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-lcd-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84/
puts : نمایش یه رشته (که تو حافظه sram هستش…اگه اشتب نکنم)
putchar : مثل بالایی، فقط نمایش کاراکتر
putit : نمیدونم —- تو پروتئوس یا در عمل تست کن ببین چیه کارش….و اگه حسش بود به ما هم بگو
مهمان
سلام
این کتابخونه حرف “پ” نداره. چیکار کنیم؟ چطور باید براش تعریف کرد؟
کلا با فونت فارسی مشکل داره چون وقتی آدرس میدیم که از کدوم خونه شروع به نوشتن کنه اینکارو دقیق انجام نمیده. راهی نداره؟
مرسی
نویسنده این مطلب
سلام
برا طراحی فونت جلسه سوم این آموزش رو بخونید
مهمان
سلام
اگر قرار باشه یه شمارنده رو ال سی دی گرافیکی بسازیم داستان چه شکلی میشه
من اینو نوشتم کار نکر
for(i=0;i<101;i++)
{
itoa(i,s);
glcd_puts(s,7,20,5,1,0);
delay_ms(200);
glcd_clear();
}
نویسنده این مطلب
سلام
اگه منظورت اینه که اعداد ۱ تا ۱۰۰ رو نشون بدی که کد هات این کار رو انجام میده فقط باید خط ۴ به صورت زیر باشد
glcd_puts(s,7,20,1,4,0);
مهمان
damet garm jaleb bood vali hichi nafahmidam
نویسنده این مطلب
شاید من بد توضیح دادم
کل بحث مربوط بود به کتاب خونه lcd گرافیکی>>>که اگه چیزی نفهمیدید زیاد اشکال نداره>>>بحثش زیاد مهم نبود…
مهمان
سلام. اقای دمرچیلو در تهران تدرس خصوصی می کنید؟
نویسنده این مطلب
سلام
پاسخ میلتون رو دادم