نمایش/عدم نمایش سایدبار
رفتن به بالای صفحه

پروژه نوسان رنگ در led rgb با آردوینو

به نام خدا : پروژه نوسان رنگ در led rgb با آردوینو ؛ ما در این پروژه میخواهیم با استفاده از پالس PWM رنگ های متفاوتی ایجاد کنیم؛ در واقع پالس PWM همان ولتاژهای متفاوت در دنیای آنالوگ است با این تفاوت که ولتاژ پالس PWM ثابت است فقط زمان قطع و وصل شدن تغییر می کند؛ هر چند این پروژه در مقیاس کوچک فقط رنگ های متفاوتی ایجاد می کند اما در ابعاد بزرگتر مانند تلویزیون LED از این نوع LED ها در مقیاس وسیع استفاده می شود البته این نوع LED ها را در مقیاس بسیار کوچکتر از LED های معمولی می سازند، تا با کنار هم گذاشتن این نوع LED ها در کنار هم (هر LED نماینده یک پیکسل است ) بتوانند آرایه ای بسیار بزرگ از پیکسل های رنگی ایجاد کنند و با اختصاص سه پالس PWM به هر LED می توانند تصویری کاملاً رنگی در تلویزیون LED ایجاد کنند ( البته این کار به لطف تکنولوژی VLSI بدست آمد ) در واقع بار سنگین مسئولیت پردازش تصویر رنگی، بر عهده IC های مخصوصی است که این نوع پردازش را انجام می دهند؛ به عنوان مثال : امواج فرکانس از طریق گیرنده های تلویزیون دریافت می شود و بعد از تقویت و جداسازی سیگنال صدا از تصویر، سیگنال تصویر جدا شده برای پردازش به DSP ( نوعی پردازشگر سیگنال دیجیتال ) ارسال می شود و این نوع پردازش گر با انجام محاسباتی خاص مختصات تصاویر را برای IC تولید کننده PWM ارسال می کند و این IC با دریافت این مختصات پالس PWM منحصر به هر LED را ایجاد می کند؛ یکی از علت های اینکه نور تلویزیون LED بسیار بهتر از LCD است استفاده از پالس PWM است ( تسلط کامل روی شدت رنگ های ایجاد شده ) و علت دیگرش آن است که تلویزیون LED نیازی به نور پس زمینه ندارد ( چون LED ها خود ساطع کننده نور هستند ) اما تلویزیون LCD به نور پس زمینه نیاز دارد چون LCD از طریق چهار لامپ ( سه لامپ قرمز و آبی و سبز به اضافه یک لامپ سفید رنگ برای ایجاد نور پس زمینه ) روشنایی ایجاد می کند و در واقع خود LCD ساطع کننده نور نیست بدین علت که کیفیت نور تلویزیون LCD بسیار کمتر از LED است.

پروژه نوسان رنگ در led rgb با آردوینو


 

آموزش های مقدماتی راجع به تولید رنگ در LED-RGB و کلاً نمایشگرهای رنگی

1) آشنایی با مدل رنگ RGB : از این مدل رنگ، برای ایجاد تصویر رنگی در تلویزیون و مانیتورها به کار گرفته می شود که در آن R مخفف کلمه RED به معنی قرمز و G مخفف کلمه GREEN به معنی سبز و B مخفف کلمه BLUE به معنی آبی می باشد؛ در این مدل از این سه رنگ که به آنها رنگ های اصلی یا رنگ های اولیه گفته می شود، بقیه رنگ ها در نمایشگرها از ترکیب این سه رنگ بوجود می آید که به آن رنگ های ثانویه گفته می شود.
پروژه نوسان رنگ در led rgb با آردوینو
2) پردازش تصویر رنگی : استفاده از رنگ در پردازش تصویر ناشی از دو عامل است، اولاً رنگ توصیف گر قدرتمندی است که غالباً شناسایی و استخراج اشیا را از صحنه آسان می سازد، ثانیاً انسان در مقایسه با 24 سایه خاکستری، هزاران سایه رنگ و شدت را تشخیص دهد، این عامل دوم، مخصوصاً در تحلیل تصویر دستی ( یعنی وقتی که توسط انسان انجام می گیرد ) مهم است.
3) مبانی رنگ : در سال 1666 میلادی ایزاک نیوتون کشف کرد که وقتی پرتوی از نور خورشید از منشور شیشه ای عبور می کند، پرتو خروجی نور سفید نیست، بلکه شامل طیف پیوسته ای از رنگ ها است که در یک طرف بنفش و در طرف دیگر قرمز واقع است و این طیف رنگی ممکن است به شش ناحیه وسیع تقسیم شود : بنفش ، آبی ، سبز ، زرد ، نارنجی و قرمز . وقتی که نور به صورت تمام رنگی دیده می شود هیچ رنگی در طیف به طور ناگهانی خاتمه نمی یابد ، بلکه هر رنگ به آرامی در رنگ بعدی مخلوط می شود.
4) پردازش تصویر تک رنگ : توصیف نور، هسته علم رنگ است، اگر نور فاقد رنگ باشد تنها صفت آن ، شدت و مقدار است . نور بی رنگ همان نوری است که در تلویزیون سیاه و سفید دیده می شود . نور تک رنگ ، طیف الکترومغناطیسی را تقریباً از 400 تا 700 نانومتر در بر می گیرد . سه کمیت اصلی برای توصیف نور تک رنگ به کار می روند : تشعشع ، لومینانس و روشنی؛ تشعشع مقدار کل انرژی است که از منبع نور جریان می یابد و معمولاً بر حسب وات (W) سنجیده می شود؛ لومینانس که بر حسب لومن (lm) سنجیده می شود، معیاری از مقدار انرژی است که بیننده از منبع نور دریافت می کند؛ به عنوان مثال نور خارج شده از منبعی که در ناحیه طیف مادون قرمز کار می کند می تواند انرژی زیادی (تشعشع) داشته باشد، اما بیننده به سختی آن را دریافت خواهد کرد زیرا لومینانس آن تقریباً صفر است یا به عنوان مثال دیگر نگاه کردن به نور ناشی از انفجار هسته ای چشم انسان را کور می کند زیرا پرتوی گامای ناشی از انفجار، انرژی بسیار زیادی (تشعشع) دارد و انرژی آن شبکیه چشم را از بین می برد، اما بیننده به سختی نور را دریافت خواهد کرد زیرا لومینانس آن تقریباً صفر است؛ سرانجام، روشنی توصیفگر ذهنی است که اندازه گیری آن در عمل غیر ممکن است؛ روشنی فرضیه غیر رنگی شدت را در برمی گیرد و یکی از عوامل کلیدی در توصیف حس کردن رنگ ها است.
5) پردازش تصویر رنگی در مغز انسان : گرچه فرآیندی که مغز انسان در دریافت و تفسیر رنگ اجرا می کند یک پدیده جسمی- روانی است که کاملاً درک نشده است، اما در بعضی موارد که در بخش پردازش تصویر تک رنگ گفته شد می توان آن را تحلیل کرد . مخروط ها حسگرهایی در چشم هستند که مسئول بینایی اند؛ آزمایشات متعددی نشان می دهند که 6 تا 7 میلیون مخروط در چشم انسان می توانند به سه دسته حس کننده اصلی تقسیم شوند که متناظر با قرمز، سبز و آبی اند . تقریباً 65 درصد مخروط ها به نور قرمز، 33 درصد به نور سبز، و فقط 2 درصد به نور آبی حساسند ( اما حساس ترین مخروط ها آبی اند )
6) پردازش تصویر رنگی در نمایشگرها : رنگ های اولیه می توانند ترکیب شوند تا رنگ های ثانویه بنفش روشن (قرمز+آبی)، فیروزه ای (سبز+آبی) و زرد ( قرمز+سبز) به وجود آیند؛ ترکیب سه رنگ اولیه یا یک رنگ ثانویه با رنگ اولیه متضاد آن با شدت مناسب ( آبی(اولیه)+زرد(ثانویه) = سفید )، رنگ سفید را تولید خواهد کرد.
پردازش تصویر رنگی در نمایشگرها
لازم به ذکر است که با ترکیب مناسب این سه رنگ اولیه می توان 16 میلیون رنگ را به وجود آورد؛ تلویزیون رنگی نمونه ای از ماهیت جمع پذیری رنگ های نور است . داخل صفحات CRT تلویزیون رنگی ، شامل آرایه بزرگی از الگوهای نقطه ای مثلثی از جنس فسفر حساس به الکترون وجود دارد؛ وقتی تحریک می شود، هر نقطه در یک مثلث ، نور را به یکی از رنگ های اولیه تولید می کند . شدت نقاط فسفری قرمز منتشر شده ، توسط یک تفنگ الکترونی در داخل لامپ مدوله می شود ، که پالس هایی متناظر با انرژی قرمز است که توسط دوربین تلویزیون دیده می شود . اثری که در گیرنده تلویزیون دیده می شود این است که سه رنگ اولیه از هر مثلث فسفری به یکدیگر اضافه می شوند ، و در مخروط های حساس به رنگ در چشم ، به صورت تصویر کاملاً رنگی دریافت می گردد. مشاهده سی تصویر رنگی در هر ثانیه در هر سه رنگ ، تصور نمایش تصویر پیوسته روی صفحه نمایش را کامل می کند . در کل تمامی نمایشگرها از یک اصول اولیه پیروی می کنند به طوری که همه آن ها برای تولید یک پیکسل رنگی به سه زیرپیکسل ( قرمز، سبز، آبی ) نیاز دارند.
 

راه اندازی led rgb با آردوینو

حال که پیش نیازهای این قسمت گفته شد به قسمت اصلی می پردازیم؛ led rgb از سه رنگ قرمز، سبز و آبی تشکیل شده است؛ این LED در حقیقت 3 LED را در خود جای داده است که با کنترل رنگ هر کدام می توان رنگ های بسیار زیبایی را تولید کرد؛ ما اینکار را با استفاده از پین هایی که علامت مد ~ در کنارشان است انجام می دهیم؛ این علامت نشانه PWM در بردهای آردوینو می باشد؛ تابعی که کار PWM در بردهای آردوینو را برای ما انجام می دهد analogWrite نام دارد؛ led rgb چهار پایه دارد، یک پایه مشترک برای هر سه LED در نظر گرفته شده و سه پایه دیگر که هر کدام به صورت جداگانه برای هر LED اختصاص داده شده است، ما در این پروژه از نوع کاتد مشترک استفاده می کنیم، که یک پایه منفی مشترک برای هر سه LED در نظر گرفته شده و سه پایه دیگر هرکدام پایه های مثبت LED ها هستند . و در صورتی که شما از نوع آند مشترک استفاده می کنید یک پایه مثبت مشترک برای هر 3 LED دارید.
راه اندازی led rgb با آردوینو
پین منفی مشترک LED ها پین دومی از طرف سطح مسطح می باشد . همچنین این پایه بلندترین پایه RGB می باشد و به زمین متصل می شود.
ترتیب پایه های led rgb
هر LED برای جلوگیری از ورود جریان بیش از حد آن به مقاومت 270 اهم نیاز دارد؛ برای اتصال led rgb به آردوینو مسلمه که گراند (زمین) به گراند آردوینو وصل شود ، می ماند آن سه تا پایه؛ آن سه تا باید به پین های دیجیتال آردوینو وصل بشن ولی سوالی که پیش میاد این است که به هر پین دیجیتال دلخواه یا یک سری پین خاص، برای اینکه بفهمیم باید چه کار کنیم مختصر توضیح می دهم :
ببینید ما یک موقع می خواهیم رنگ سفید تولید کنیم، برای تولید این رنگ باید از سه رنگ قرمز، سبز و آبی با درصد های مساوی تولید کنیم، یا یه موقع میخواهیم رنگ بنفش تولید کنیم، برای رنگ بنفش درصد رنگ سبز با درصد رنگ قرمز 100% مساوی نیست ( طبق قانون ترکیب رنگ ها )؛ حالا گفتیم که پین های LED به پین های دیجیتال میکرو وصل می شوند اگر قرار باشد با دستور digitalWrite کار کنیم نمی توانیم برای هر رنگ درصد قائل بشیم و رنگ های مختلف ایجاد کنیم علتش این است که وقتی می نویسیم :

داریم ولتاژ پایه 7 رو 5 ولت می کنیم؛ وقتی می نویسیم :

داریم ولتاژ این پایه رو صفر ولت می کنیم؛ ما برای تولید رنگ بنفش ولتاژی که به سه تا پایه می دهیم نباید مساوی باشد بلکه مثلاً یکی باید 5 ولت باشد یکی باید 3 ولت باشد و یکی باید 1.5 باشد . خب راه حل چیست و چگونه ولتاژ متفاوت تولید کنیم؟ راه حل استفاده از PWM است؛ با کمک منطق PWM و کدنویسی می توانیم کاری کنیم که روی پایه های دیجیتال، ولتاژهای بین 0 تا 5 ولت بیفتد؛ دستوری که با کمک اون از PWM استفاده می کنیم دستور analogWrite هست مثلاً :

این دستور دوتا آرگومان داره، آرگومان اول شماره پین دیجیتال مورد نظر و آرگومان دوم یک عدد در بازه 0 تا 255 هست؛ وقتی صفر می دهیم روی پایه دیجیتال شماره 10 ولتاژ 0 ولت می افتد و وقتی 255 می نویسیم روی پایه دیجیتال 10 ولتاژ 5 ولت می افتد، یعنی یک تناسب بین عدد آرگومان دوم ما و ولتاژی که روی پین دیجیتال می افتد، حالا اگر قرار باشد ولتاژ 2.5 ولت روی پین 10 بیافتد به جای 255 عدد 127 را می نویسیم، یعنی می شود :

حالا می شود به جای پین شماره 10 هر پین دیجیتالی رو نوشت؟ خیر چون پین های دیجیتال PWM آردوینو خاص هستند، در آردوینو UNO پین های PWM پین های شماره 3,5,6,9,10,11 هستند و تنها از این پین ها استفاده می شود، برای راحت تر پیدا شدن این پین ها روی بردهای آردوینو یک علامت ~ در کنار هر پین PWM کشیده شده است، دلیل اینکه شما می توانید هر رنگی رو با ترکیبی از رنگ های قرمز، سبز و آبی میکس کنید این است که چشمان شما در درون خودش سه نوع رنگ ( قرمز-سبز-آبی ) را می پذیرد که چشمان شما و مغز شما میزان رنگ های قرمز، سبز و آبی را بررسی می کند و آن را به طیف رنگ مربوطه تبدیل می کند، در این روش ما با استفاده از این سه رنگ یک حقه را روی چشمان شما ایجاد می کنیم . و ذکر یک نکته حائز اهمیت است که رنگ سیاه به عنوان رنگ شناخته نمی شود چون رنگ سیاه در غیاب نور بوجود می آید یعنی اگر نور نباشد پس سیاه بوجود می آید و برای ایجاد رنگ سیاه هر سه رنگ را خاموش می کنیم؛ برای ایجاد رنگ ها از یک سری کدهای هگز استفاده می شود که برای استفاده کامل از این کدها به وبسایت  http://www.devguru.com/content/features/colors.html مراجعه کنید، که بنده کل رنگ های جدول بندی شده از Aliceblue به ترتیب ستونی تا Whitesmoke را نوشتم.
 

کد پروژه + توضیحاتش ( روش 1 )
کد پروژه ( روش 1 ) :

 
تفسیر کدهای برنامه :

در سه خط بالا آمدیم پین هایی که قراره پایه های RGB رو بهش وصل کنیم تعیین کردیم که رنگ قرمز پایه 11 و رنگ سبز پایه 10 و رنگ آبی پایه 9 است؛ همانطور که می دانید برای اینکه بتوانیم از پایه هایی که برای RGB تعریف کردیم استفاده کنیم باید به آردوینو بگوییم که لطفاً از این پایه ها برایمان ولتاژ خارج کند . هر سه تا پین را به صورت زیر خروجی قرار می دهیم و انجام اینکار برای یکبار کافیه پس آن را در تابع setup قرار می دهیم :

قبل از اینکه به حلقه loop برویم تابعی که در انتهای کد تعریف کردیم را با هم بررسی می کنیم، در این تابع در درون پرانتزش سه تا ورودی می بینید که اولی مربوط به روشنایی نور قرمز و دومی مربوط به روشنایی نور سبز و سومی مربوط به روشنایی نور آبی می باشد، در هر سه مورد عدد بین 0 تا 255 تغییر می کند، حداکثر روشنایی روی عدد 255 اتفاق می افتد چون رجیسترهای AVR هشت بیتی هستند (2^8=256 ) چون شمارش از صفر شروع می شود 256 تبدیل به 255 میشود، تابع analogWrite هم همان PWM است که نور هر LED را تغییر می دهد :

و اما قسمت هایی که به طور مداوم تکرار می شوند را در حلقه loop قرار می دهیم : همانطور که می بینید برای رنگ قرمز در قسمت اول عدد 255 یعنی حداکثر روشنایی را قرار دادیم و رنگ های سبز و آبی را صفر گذاشتیم پس فقط رنگ قرمز نمایان می شود و به همین ترتیب بقیه رنگ ها را روی RGB نمایان می کنیم و یک تاخیر 1 ثانیه ای را بین آن ها قرار می دهیم.
نکته : همانطور که دیدید برای رنگ قرمز و سبز و آبی عدد 255 رو گذاشتم ولی برای بقیه از عدد هگز گذاشتم چون کد هگز راحت تر است و مثلا اگر کد رنگ Tomato یا گوجه ای #FF6347 باشد، دوتا دوتا جدا می کنیم بدین شکل FF و 63 و 47 و پشت هر کدام 0x را می گذاریم و در تابع setcolor قرار می دهیم، یعنی بدین شکل :

و بقیه رنگ ها را بدین شکل می نویسیم.

کد پروژه + توضیحاتش ( روش 2 )
کد پروژه ( روش 2 ) :

 
تفسیر کدهای برنامه :

تابع []str را از نوع تابع char بدون علامت تعریف کردیم چون متغیرهای رنگی مقداری از 0 تا 255 را در بر می گیرند و تابع unsigned char هم در همین بازه است؛ حال به تفسیر کدهای داخل پرانتز می پردازیم هر سه عدد کنار هم بیانگر یک رنگ است یا به عبارت دیگر وقتی سه تا سه تا جدا کنیم هر دسته سه تایی بیانگر یک رنگ خاص است مثلاً در براکت بالا 255,0,0 نمایانگر رنگ قرمز است یا مثلاً برای رنگ زرد در براکت عدد 255,255,0 را عدد گذاری می کنیم.

در خط بالا و در اولین خط متغیر شمارنده و سه متغیر برای تشخیص سه رنگ قرمز، سبز و آبی اختصاص داده ایم و متغیر i را برابر صفر قرار دادیم تا از خانه صفرم شروع به شمارش کند و رنگ های قرمز و سبز و آبی را برابر صفر قرار دادیم تا اگر عددی وجود نداشت LED خاموش باشد. در دومین خط متغیر len که از نوع int تعریف می شود برای دریافت تعداد متغیرهای تابع []str به کار می رود و تابع sizeof(str) هم تعداد متغیرهای تابع []str را برمی گرداند و چون این تابع را یکبار برای شمارش نیاز داریم قبل از تابع setup() معرفی می شود .

در سه خط بالا آمدیم پین هایی که قراره پایه های RGB رو بهش وصل کنیم تعیین کردیم که رنگ قرمز پایه 11 و رنگ سبز پایه 10 و رنگ آبی پایه 9 است؛ همانطور که می دانید برای اینکه بتوانیم از پایه هایی که برای RGB تعریف کردیم استفاده کنیم باید به آردوینو بگوییم که لطفاً از این پایه ها برایمان ولتاژ خارج کند؛ هر سه تا پین را به صورت زیر خروجی قرار می دهیم و انجام اینکار برای یکبار کافیه پس آن را در تابع setup قرار می دهیم :

قبل از اینکه به حلقه loop برویم تابعی که در انتهای کد تعریف کردیم را با هم بررسی می کنیم؛ در این تابع در درون پرانتزش سه تا ورودی می بینید که اولی مربوط به روشنایی نور قرمز و دومی مربوط به روشنایی نور سبز و سومی مربوط به روشنایی نور آبی می باشد؛ در هر سه مورد عدد بین 0 تا 255 تغییر می کند؛ حداکثر روشنایی روی عدد 255 اتفاق می افتد چون رجیسترهای AVR هشت بیتی هستند (2^8=256 ) چون شمارش از صفر شروع می شود 256 تبدیل به 255 میشود؛ تابع analogWrite هم همان PWM است که نور هر LED را تغییر می دهد.

و اما قسمت هایی که به طور مداوم تکرار می شوند را در حلقه loop قرار می دهیم :

در خط اول و با شروع کار میکرو چون مقدار i=0 است مقدار صفرم تابع str که برابر 255 است در R قرار می گیرد.
در خط دوم یک خانه به خانه str اضافه میکنیم و i=0 است و چون i+1 است مقدار یکم تابع str که برابر 0 است در G قرار می گیرد.
در خط سوم دو خانه به خانه str اضافه میکنیم و  i=0 است و چون i+2 است مقدار دوم تابع str که برابر صفر است در B قرار می گیرد.
در خط چهارم سه تابع R,G,B که دارای مقادیری می باشند برای تعیین رنگ بندی در تابع setcolor قرار می گیرند.
در خط پنجم به مقدار i سه واحد اضافه می کنیم، بدین علت چون تابع [B=str[i+2 تا خونه دوم مقدار گرفت پس i بعدی مقدارش سه باید باشد ( چون i=0 است پس i=0+3 ) تا دقیقاً رنگ بعدی مورد نظر انتخاب شود و در حلقه بعد چون i=3 است [R=str[3 و [G=str[4 و [B=str[5 می باشد و i بعدی برابر 6 می باشد ( چون i=3 است و i=3+3=6 ) و حلقه آنقدر تکرار می شود تا به شرط مورد نظر برسد.
و در خط ششم، و متغیر len  تعداد عدد های موجود در تابع []str می باشد و زمانی که تمامی اعداد موجود در []str خوانده شود، مقدار i=0 می شود تا از اول تمامی رنگ ها خوانده می شوند.
و در خط هفتم یک تاخیر زمانی 1 ثانیه ای گذاشته می شود تا بتوان رنگ های متفاوت را تشخیص داد.
 
نکته : در سایت http://www.devguru.com/content/features/colors.html رنگ ها بدین شکل #FF6347 کد گذاری شده اند که این رنگ، رنگ Tomato یا گوجه ای می باشد که برای استفاده از این کد در پروژمون دوتا دو تا کد را جدا می کنیم مثلاً FF و 63 و 47 که 0xFF اختصاص به رنگ قرمز و 0x63 اختصاص به رنگ سبز و 0x47 اختصاص به رنگ آبی می باشد؛ لازم به ذکر است که این سه کد را هم می توانید بدین شکل در تابع []str قرار دهید بدین شکل :

که بنده با نرم افزار تبدیل کد هگز به دسیمال، کد هگز را به دسیمال تبدیل کردم و این نرم افزار را هم برای دانلود گذاشتم.

 
شماتیک پروژه :
راه اندازی led rgb با آردوینو
برای شبیه سازی این مدار در پروتئوس از پوشه Proteus Libraries پوشه LIBRARY Arduino FOR PROTEUS را باز کنید و پوشه LIBRARY را به محل نصب نرم افزار پروتئوس که مسیر نصب آن در کامپیوتر من به شکل C:\Program Files (x86)\Labcenter Electronics\Proteus 7 Professional است paste کنید . و بعد از پوشه Proteus Libraries پوشه LIBRARY LED-RGB COLOR FOR PROTEUS را باز کنید و دو پوشه LIBRARY و MODELS را به محل نصب نرم افزار پروتئوس انتقال دهید و سپس از پوشه Proteus فایل شبیه سازی پروژه یعنی DRIVER LED-RGB WITH ARDUINO.DSN یا DRIVER LED-RGB WITH ARDUINO.pdsprj را باز کنید و بعد از بالا آمدن صفحه پروتئوس روی ماژول آردوینو دوبار کلیک کنید و مسیر فایل HEX را از  پوشه Arduino و از دو پوشه Method1 یا Method2 انتخاب کنید و سپس شبیه ساز را RUN کنید . امیدوارم از پروژه لذت برده باشید .
 
فیلم آموزش اضافه کردن کتابخانه به پروتئوس : https://www.aparat.com/v/g1KnE

 
 

 
با تشکر پیام جعفری.

پسورد فایل های سایت :
www.dmf313.ir
اینجانب پیام جعفری دارای لیسانس برق و الکترونیک می باشم و علاقه زیادی به مدارهای منطقی و میکروکنترلرها و زبان ماشین ومدارهای مخابراتی و کلاً هر وسیله الکترونیکی دارم
ارسال دیدگاه
3

1) تعداد حروف غیر فارسی از حروف فارسی بیشتر باشه دیدگاه به صورت خودکار حذف میشه.

2) به موارد درخواست پروژه/کد آماده و سوالاتی که بلد نباشم پاسخ داده نمیشه.

3) برای گزاشتن کدهاتون از این سایت استفاده کنید : debian

  1. مهمان

    محمد

    سلام در avr هم آیا میشه اینکار رو بدون هیچ وسیله خاصی انجام داد ؟ ، مثلا میشه با codevision با اینکه این کتابخونه هارو نداره کد مربوطه رو نوشت ؟
    چجوری میشه سه مقدار داد؟

    1397/12/24
    09:32
  2. مهمان

    وحید

    سلام.
    چطوری میشه رنگ led هفت رنگ رو به دلخواه رنگش رو با کد ویژن انتخاب کرد و ثابت کرد؟؟؟؟؟

    1397/05/24
    02:11
    • نویسنده این مطلب

      پیام جعفری

      با سلام قسمت کد پروژه + توضیحاتش ( روش 2 ) را با دقت بخون روش کار دستت میاد و از اون سایتی که معرفی کردم برای انتخاب رنگ دلخواه استفاده کنید و بر اساس اون کدی که به شما میده از اون کد که روش استفاده هم توی سایت نوشتم که گفتم اون کد را دوتا دوتا جدا می کنید بعد از اون کد برای رنگ دلخواه استفاده می کنید

      1397/05/31
      07:31