نمایش/عدم نمایش سایدبار
رفتن به بالای صفحه
آزادی حجاز از دست نااهلان
Avatar

مفاهیم مهم در خصوص رادیو کنترل ها جلسه 4

با سلام : در این مطلب از سری مطالب آموزش ساخت ربات پرنده قصد داریم با چند اصطلاح مهم و اساسی در خصوص رادیو کنترل ها آشنا شویم >>> مفاهیم مهم در خصوص رادیو کنترل ها جلسه 4
مفاهیم مهم در خصوص رادیو کنترل ها جلسه 4

مفاهیم مهم در خصوص رادیو کنترل ها جلسه 4






 آموزش ساخت کواد کوپتر

فرکانس کاری رادیوکنترل

رادیو کنترل های موجود امواج جهت کنترل ربات را با یک فرکانس مشخصی ارسال میکند که آن را فرکانس کاری رادیو می نامند . شماره ی کانال اشاره به فرکانس کاری رادیو دارد . اگر فقط یک فرکانس کاری وجود داشت در هر منطقه فقط یک نفر قادر به استفاده از آن میشد . ولی بدلیلی وجود شماره کانالهای متفاوت افراد زیادی در یک مکان میتوانند از آن شماره کانالها بهره ببرند.

فرکانس 2.4 گیگاهرتز

یکی از جدیدترین دستاوردها در امر مدلهای RC استفاده از تکنولوژی طیف گسترده 2.4 گیگاهرتزی است . در این سیستم میتوان به سادگی فرستنده را به گیرنده مرتبط کرد . به هر گیرنده حین ساخت یک کد منحصر به فرد اتلاق می شود . وقتی ارتباط بین فرستنده و گیرنده برقرار شد گیرنده فقط به همان فرستنده پاسخ می دهد . این سیستمها دارای قابلیت تغییر فرکانس ارتباطی می باشند و میتوان آنها را طوری تنظیم نمود که بیش از چند میلی ثانیه در یک فرکانس نمانند و بنابراین تا حدودی مشکلات بوجود آمدن تداخل و هک شدن سیستم حل می شود. و نیاز نیست منتظر بمانید تا کانالتان آزاد شود سپس رباتتان را به پرواز دربیاورید .
معروفترین و تقریبا ارزان قیمت ترین ماژول وایرلسی که در فرکانس 2.4 گیگا هرتز کار میکند ماژول NRF24L01 و ورژن جدید آن یعنی +NRF24L01 که سنگ تمام گذاشت ساخت Nordic Semiconductor می باشند. یکی از ویژگیهای بارز این ماژولها قابليت تنظيم كانال ارتباطي از 2400 مگاهرتز تا 2525 مگاهرتز(125 كانال قابل انتخاب) است. این ماژولها برای ساخت یک رادیو کنترل نیمه حرفه ای مناسب هستند و رادیو کنترل مورد نظر با این ماژول ساخته خواهد شد.
تداخل
چنانچه 2 یا چند فرستنده بر روی یک فرکانس مشخص اقدام به انتشار موج کنند ، امواج آنها با هم دیگرتداخل خواهند داشت مگر آنکه :

  1. قدرت انتشار امواج آنها در محل گیرنده یکسان نباشد.
  2. فرستنده ها از مدولاسیون های متفاوت استفاده نمایند . بطور مثال یکی امواج را با مدولاسیون ( AM ) و دیگری با مدلاسیون ( FM ) پخش نماید.
  3. هر فرستنده ، امواج خروجی را بگونه ای کد گذاری کند که فقط گیرنده خاصی قادر به شناخت و دکدینگ آن باشد.
  • کدینگ
    به کلیه ی تکنیک هائی که در آنها سیگنال اطلاعات و سیگنال خروجی کد گذاری و منتشر میشوند گفته می شود. در حال حاضی چندین میلیون موبایل در یک محدوده فرکانسی کار میکنند بدون اینکه تداخلی ایجاد شود که این حاصل کدینگ اطلاعات است. موضوع کدینگ و روش های مختلف آن در مودم ها – وایرلس لن ها – و… نیز استفاده میشود . بذارید بحث رو کمی بیشتر باز کنم. این کد گذاری ها تنها به روش های ارسال محدود نمیشود و خود اطلاعات اولیه را نیز در بر میگیرد به این معنا که اطلاعاتی را که قرار است ارسال شود ابتدا با استفاده از الگوریتم های خاصی بهم میریزند و سپس این اطلاعات بهم ریخته بر روی موجی که خود با روش خاصی منتشر میشود قرار میگیرد ، در واقع دو یا چند بار کد گذاری میشود .

در مطالب قبلی بیان شد که رادیو کنترل ما بسته به اینکه میخواهیم کوادروتور چه کارهایی را انجام دهد(تعداد کارها)، تعداد مشخصی کانال دارد که هر کانال یکی از وظایف مشخص و تعیین شده را انجام میدهد .
در حالت استفاده ی عادی برای کنترل یک کوادروتور به حداقل چهار کانال نیاز داریم. اینچهار کانال مورد نیاز از طریق دو عدد جوی استیک فراهم می شوند . هر جوی استیک دو محور X ( حرکت اهرم آن در جهت چپ و راست ) و Y ( حرکت اهرم آن در جهت بالا و پایین ) دارد . هر محور جوی استیک یک کانال PWM است . پس هر جوی استیک دو کانال PWM ارائه می دهد .
چهار کانال اصلی عبارتند از:
throttle : برای تغییر ارتفاع کوادروتور
rudder : برای چرخش کوادروتور در جهت یا خلاف جهت عقربه های ساعت
aileron : برای حرکت کوادروتور به چپ و راست
elevator : برای حرکت کوادروترو به جلو یا عقب
رادیو کنترل ها دارای مدهای مختلفی برای محل قرارگیری کانال های آنها هستند.به این معنی که محل قرار گیری 4 کانال اصلی برای کنترل ربات که در بالا اشاره شد در سمت چپ یا راست در یکی از کانالهای جوی استیک تعبیه شده است که البته این مورد قابل تنظیم است. مد 1 متداولترین مد است.
آموزش ساخت ربات پرنده
 
 آموزش ساخت کواد کوپتر
 
گیرنده ( رسیور ) رادیو کنترل
هر رادیو کنترل دو بخش دارد : فرستنده ، که در اختیار ما قرار دارد و از طریق آن دستورات جهت کنترل وسیله را ارسال می کنیم و گیرنده یا رسیور ، که روی وسیله ای که قصد کنترلش را داریم سوار شده و دستوراتی که از طرف فرستنده بصورت بی سیم ارسال شده اند را دریافت می کند و آنها را در اختیار کنترلر جهت پردازش قرار میدهد تا فرامین مورد نیاز را به موتورها ارسال کند . پس میتوان حدس زد که هر چه رسیور دارای سایزی کوچکتر و وزنی سبکتر باشد بهتر است .
پس هر دستوری که از طریق فرستنده ارسال کنیم در رسیور آن را میتوان بعنوان خروجی دریافت کرد .
موفق باشید.

گروه پرسش و پاسخ الکترونیکی در سروش
Avatar
ارسال دیدگاه
49

1) نظرات غیر فارسی به صورت خودکار حذف میشوند ( حداقل 5 حرف فارسی وارد کنید ).

2) به موارد درخواست پروژه/کد آماده و سوالاتی که بلد نباشم پاسخ داده نمیشه.

3) برای گزاشتن کدهاتون از این سایت استفاده کنید ( طبیعتا لینک کدتون رو باید برای من بفرستید! ) : debian

4) پسورد فایل های سایت : www.dmf313.ir

  1. Avatar

    مهمان

    ابوالفضل زارعی

    سلام من یک هلیکوپتر دارم که هم اون وهم دستش روشن میشه اما کار نمیکنه

  2. Avatar

    مهمان

    پیمان

    سلام باتشکرازمطالب مفیددرسایت ،من یک کوادکوپترسایماx8swدارم ومدتیست که مشکلی دارم اگرراهنمایی فرماییدممنون میشم.چندوقته که بادورشدن کوادکوپترفاصله طولی حدود۳۰مترودرارتفاع تقریبی ۸مترناگهان سقوط میکندودرحین سقوط بادسته چپ ریموت هرچه گازمیدهم اکثرافایده نداره وزمین میخوره وگاهی هم نزدیک زمین خودش راجمع میکنه واوج میگیره.درحین پروازهم گاهی خودبخودازهدلس مودخارج میشه واونوقت دیگه کنترل آن وحشتناک.دقیقا مانندوقتیه که ریموت قطه ووصل بشه.درزمان فول بودن باطری هم گاهااین اتفاق می افتد.بنظرشمامشکل چیست؟علت قطع ووصل شدن ریموت درحال پروازکوادکوپترازچیست؟

  3. Avatar

    مهمان

    amir hosein

    سلام خسته نباشید …
    من یک پرنده 4 پر با رادیو کنترل 7 کاناله تهیه کردم و زمانی که پرنده ام رو میخوام با رادیو کنترل کنترلش کنم زمانی که به پرنده رول میدم و پرنده ام میچرخه با اینکه استیک رول رو ولش میکنم به وسط برمیگرده پرنده توی همون زاویه باقی میمونه…. در حالی که باید وفتی رول رو به حال تعادل میارم پرنده هم به حالت تعادل برگرده…
    من توی اینترنت که سرچ کردم دیدم توی یه ویدیویی که میگفت هر دو حالت ممکنه و وجود داره …!!!! یعنی هم اینکه برگرده به حالت تعادل هم برنگرده….!!!!
    حالا سوال من اینه که من چطوری میتونم بین این دو حالت سوئیچ کنم یا اصلا همچین قابلیتی وجود داره ؟؟؟؟ و این سوئیچ رو کجا باید انجام بدم؟؟
    ممنون میشیم اگه سریع تر جواب بدیدsmile smile smile

  4. Avatar

    مهمان

    مهدی2

    سلام
    مراحلی را که گفتید انجام دادم ولی در حالت مینیمم اصلا بوق نمیزنه.
    ESC من مارک SIMON ه (اون K آخرشو نداره). روش EMAX م نوشته (نمیدونم واقعا مال این شرکته یا نه).
    طبق این فایل قسمت 8 هم عمل کردم .بازم نشد. ( SimonK ESC User Guide )
    http://uplod.ir/k1ioyd8k9lnj/simonk-esc-guide.pdf.htm
    گفته باتری رو پس از سه تا بوق اولیه جدا نکنید. و یه ثانیه صبر کنید و یه بوق که شنیدید سریع برید حالت مینیمم.( در این موردم اون تک بوف را نزد)
    تو سایت MULTIWII گفته بود توی برنامه فلایت و در قسمت CONFIG.H علامت COMMENT رو از جلوی عبارت define ESC_CALIB_CANNOT_FLY // uncomment to activate#// بردارید و روی فلایت آپلود کنید تا موتورها کالیبره شوند و سپس دوباره علامت کامنتو بزارید و دوباره آپلود کنید.
    این کارارم کردم ولی دوباره نشد و همچنان یکی از موتورها فقط از حالت MID THROTTLE شروع به چرحش میکنه.
    اینم برنامه MULTIWII که باید روی فلایت آپلود بشه
    http://uplod.ir/dnochjyoimr1/MultiWii_2_3.zip.htm

    • Avatar

      نویسنده سایت

      mitavanim

      با عرض سلام و وقت بخیر خدمت آقا مهدی.
      1- متن راهنمایی در اینترنت به نام EMAX User Instruction for SimonK Series ESC هست که در آن در مورد تنظیمات ESCهای EMAX توضیح داده شده و توصیه می کنم مطالعه نمایید.
      2- آیا همه ی ESCهایی که دارید موقع به حداقل رساندن مقدار گاز در موقع تنظیم بوق نمی زنند یا فقط یکی از آن ها اینگونه است؟

      • Avatar

        مهمان

        مهدی2

        سلام
        1- ممنون
        2- هیچ یک از چهار esc بوق نمیزنند

        • Avatar

          نویسنده سایت

          mitavanim

          با عرض سلام و وقت بخیر خدمت آقا مهدی.
          این روش را امتحان نمایید:
          ESC Calibration & Programming | Mechatronics Project Site

          • Avatar

            مهمان

            مهدی2

            سلام
            برنامه را امتحان کردم. زمانی که ابتدا باتری وصل بود و سپس کابل یو اس بی آردوینو آنو را وصل می کردم این بوق شنیده می شد و موتور با حداگثر سرعت شروع به کار می کرد.
            http://uplod.ir/iqydgt0nrfqd/۱.m4a.htm
            ولی وقتی که ابتدا کابل یو اس بی وصل می شد و سپس باتری اونوقت این صدا شنیده می شد (این بوق همچنان ادامه داشت). البته من در این حالت بار اول پس از همون بوق اول یعنی دو ثانیه که از شروع وصل باتری می گذشت یه دکمه از صفحه کلیدو که زدم و موتور یه بوق D DDD DD زد و باتری رو قطع کردم و پس از وصل مجدد باتری با فرستنده که فرمان می دادم فقط سرعت مینمم داشت و گاز را که متوسط یا زیاد می کردم سرعت تغییری نمی کرد.. البته عدد 700 رو هم فرستادم بازم فرق نکرد. از اونجایی که موتور و ESC هم سرعت ماکزیمم و هم مینیمم و قبلا هم که فقط متوسط رو تامین می کردند فک کنم از نظر فیزیکی سالمند.
            http://uplod.ir/9a3ybzqp7cn6/۲.m4a.htm
            اینجام یه برنامه س که گفته اول 2000 را در برنامه بزارید بعد دو ثانیه 700 را از طریق سریال بفرستید خودش کالیبره می شه. انجام دادم باز نشد.
            http://uplod.ir/y46j3dk6s985/calibration_of_esc.ino.htm

      • Avatar

        مهمان

        علی مختاری

        سلام ایا میشود ریسور کواد کوپتر رارادیو کنترل باکواد کوپتر دیگر وصل کرد چگونه جواب را به ایمیلlm407479@gmail.com بفرستید

  5. Avatar

    مهمان

    مهدی2

    سلام
    ببخشید دیر جواب دادم . کلا چن وقته از ساخت ربات دور افتاده بودم.دردسرهای زندگی یقه مارو گرفته بود.الان یوخده ول کرده.
    اگه میشه لطف کنید بگید چطور اون یه دونه موتورو باید کالیبره کنم؟من تو اینترنت سرچیدم . تقریبا همون چیزی بود که پایین گفتم.بدنه رباتم خیلی شلخته شده.الان سیمهای پاور چارتا موتور روی برد توزیع برق لحیم شدن و یه خورده دسترسی بهشون سخت شده چون قطعات دیگه مثل باتری و گیرنده و آنتن و فلایت رو روی یه تخته چسبوندم و به فاصله کمی در بالای برد توزیع برق با چارتا پایه چوبی سوار کردم.
    میخاستم بدونم آیا برای کالیبره کردن کافیه که سیمهای سیگنال سه موتور دیگه رو در بیارم ؟
    (یعنی فقط خروجی pwm موتوری که کار نمیکنه رو از فلایت بدم به اون موتور و گازو در حالت حداکثر و سپس باتری وصل وپس از شنیدن بوق بعدا باتری قطع و گاز حداقل و دوباره باتری وصل). (البته این کارو کردم نه بوقی زد نه کالیبره شد.)
    در مورد تحقیقم حتما بعدا انجام میدم و نتایجو اینجا به اشتراک میزارم(البته من که بی سوادم.عطش دونستن و علاقه باعث شده بیام سراغ این ربات.)
    ببحشید اگه سوالاتم ابتدایی است
    با تشکر

    • Avatar

      نویسنده سایت

      mitavanim

      با عرض سلام و وقت بخیر خدمت آقا مهدی.
      خیلی خوشحالم که پیگیر این مسئله فنی هستی.
      1- بنده برای تنظیم ESCها؛ همه را با هم تنظیم می نمایم تا مقادیر دریافتی توسط همه ی آن ها یکسان باشد.
      2- روش بنده برای عملیات ESC Throttle Range Calibration اینگونه است:
      – فرستنده را روشن می کنم و مقدار گاز را روی حداکثر قرار می دهم.
      – باتری را به ربات وصل می کنم و چند ثانیه صبر می کنم تا مدیریتگرهای الکترونیکی سرعت(ESCها) بوق بزنند.
      – باتری را از ربات جدا می کنم.
      – دوباره باتری را به ربات وصل می کنم و منتظر می مانم تا مدیریتگرهای الکترونیکی سرعت(ESCها) دوباره شروع به بوق زدن کنند.
      – به سرعت مقدار گاز را به حداقل می رسانم. در اینجا مدیریتگرهای الکترونیکی سرعت(ESCها) سه بار بوق می زنند.
      (از این روش برای ESCهایی با نام تجاری AIR از شرکت T-MOTOR و همچنین SimonK RW.RC که قرمز رنگ هست، استفاده شده است.)
      3- سعی کن یک عدد ESC programming card بسازی.

  6. Avatar

    مهمان

    مهدی2

    البته منظورم از سرعت همان عرض پالس pwm است. یعنی 1000 یا 1500 یا 2000 میکرو ثانیه.

    • Avatar

      نویسنده سایت

      mitavanim

      با عرض سلام و وقت بخیر خدمت آقا مهدی.
      موارد قبلی را مورد آزمایش قرار دادید؟
      موج PWM را به ESCها اعمال کردید؟

  7. Avatar

    مهمان

    مهدی2

    سلام
    پس از ور رفتن های بسیار که موجب حل شدن موضوع قبلی شد الان با مسئله جدیدی مواجه شدم.
    زمانیکه که کواد رو روشن میکنم تا وقتی که دسته گاز در حالت مینیمم است فقط سه تا از موتورها (با سرعت 1000)میچرخد ولی وقتی جوی استیک به حالت middle میرود اونوقت موتور چهارم هم شروع به چرخیدن میکند.(هر جهار موتور با سرعت 1500)در حالت گاز زیادم که ضاهرا به نظر میرسه همه موتورها هم سرعتند(سرعت 2000)
    قبلا شما گفته بودید ESC THROTTLE RANGE CALIBRATION رو انجام بدم.(البته زمانیکه باتری رو وصل میکنم هر چار موتور با هم بوق استارت میزند.)
    من اینطور خواستم کالیبره کنم : سیم سیگنال ppm رو که از گیرنده بیرون میاد رو به چهار سیم سیگنال ESC ها روی بردبورد وصل کردم.زمین گیرنده رو هم به زمین ESC ها. دسته گاز در حالت بالا و باتری وصل و هیچ بوقی شنیده نشد. در خالت گاز پایین هم همینطور. آیا اتصالات من درسته؟
    هر چهار ESC من مثل هم هستن.
    لطفا در مورد اون حساسیت 200HZ که قبلا فرموده بودید هم توضیح بدید و اینکه چطوری تغییرش بدیم؟
    در مورد نحوه مهار کردن کواد برای تست PID راه حلی دارید؟ (یکبار با طناب از سقف آویزان کردم خیلی جالب نبود. یکبارم با مهارهای کمتر و بدون اویزان کردن روشن که کردم کواد به پشت پرتاب شدالبته هنوز سالمه)
    با تشکر.

    • Avatar

      نویسنده سایت

      mitavanim

      با عرض سلام و وقت بخیر خدمت آقا مهدی.
      1- موج ورودی Electronic Speed Controller ها از نوع PPM نیست بلکه از نوع PWM است. درست است که در این مورد به MultiWii موج PPM داده می شود اما MultiWii این موج را به PWM تبدیل می کند و سپس به هر Electronic Speed Controller موج مخصوصی می دهد.
      2- در مورد Motor timing and ESC frequency تحقیقی داشته باشید و در صورت امکان نتیجه را بنویسید.
      3- بنده تجربه ی کار با ArduPilot دارم و با تنظیم ضرایب PID به این صورت برخورد نداشته ام.
      تصویر زیر یک روش مهار کردن ربات برای تنظیم ضرایب PID می باشد:
      ربات پرنده

  8. Avatar

    مهمان

    مهدی2

    Eureka Eureka
    فقط یه اتصالی بین سیمای rollو pitch بود . با تعویض سیمها بالاخره درست شد.

    • Avatar

      نویسنده سایت

      mitavanim

      با عرض سلام و وقت بخیر خدمت آقا مهدی.
      خوشحالم که موفق شدید، برایتان آرزوی موفقیت های درخشانی را دارم.

  9. Avatar

    مهمان

    مهدی2

    سلام
    سوال قبلی خودم رو بخام کاملتر بگم اینطوریه:
    علاوه بر اینکه سیم های دو اهرم را جابجا کردم, با هر ترکیب ممکنه هم سیم ها را جابجا کردم ولی جواب نمیداد.
    زمانی که یک سیم یا دو سیم را وصل نمیکنم یک جوی استیک که کاملا کار نمیکند و جوی اسنیک دیگر با حرکت به چپ و راست سه پارامتر نرم افزار را با هم زیاد و کم میکند و جهت دیگرش پارامتر باقی مانده را تغییر میدهد.
    الان در حالتی که چار سیم وصلن مشکل اینه که چرا دو پارامتر roll و pitch هر دو با هم (با حرکت جوی استیک دوم به چپ و راست) زیاد و کم میشن و جهت دیگر جوی استیک دوم کار نمیکند.
    ضمنا میله یکی از دو پارامتر مربوطه در نرم افزار همیشه تلرانس خطای زیاد دارد و خیلی پرش داره (یعنی زمان اتصال فلایت با usb به pc همه میله ها در نرم افزار ثابتند و فقط با حرکت اهرمها زیاد و کم میشوند ولی میله یکی از این دو پارامتر خود به خود به طور دائم جابجا میشود.)
    در قسمت config.h چند نوع مختلف بورد را آپلود کردم (که مشخصاتش با بورد من میخوند) نشد.
    حال اگر ترتیب A2 با A3 را جابجا کنم به جای اینکه مثلامیله هایROLL و PITCH که قبلابا هم زیاد و کم میشدن حالا مثلا میله های PITCH و YAW با هم زیاد و کم میشوند.
    البته من فنر جوی استیکارو مثل ویدئوی مربوطه در نیاوردم.در اون ویدئوها هم آخر سر جوی استیکارو عوض کرد ولی حتی با همون جوی استیکهای اولیه هم مشکل منو نداشت.
    یه سوال دیگه اینکه چطور مد ANGLE را برای یکی از دکمه های AUX در حالت LOW تعریف کرد؟ (منظورم کدام دکمه. PUCH BUTTON ؟ ) و اینکه اهرمهای AUX در نرم افزار من یک و دوش که خالین و سه تا هشتش هم به صورت کاملا سبز رنگه.

  10. Avatar

    نویسنده سایت

    محمدرضا اسلامی

    با سلام خدمت اساتید محترم.یه سوال داشتم. اینکه در ماژولی مثل nrf آیا همزمان میشه از دو یا چند کانال استفاده کرد؟ یا اینکه باید اول اطلاعات کانال A ارسال بشه،بعد B و بعدش C?

    • مهدی دمرچیلو

      مدیر سایت

      مهدی دمرچیلو

      سلام داش
      کانال یا لوله؟
      فک کنم لوله منظورت باشه، اگه لوله منظورته که به ترتیب ارسال میشه تا جایی که من یادمه.
      اگه کانال فرکانسی منظورته که در آن واحد فقط یه کانال فرکانسی میتونه داشته باشه.

      • Avatar

        نویسنده سایت

        محمدرضا اسلامی

        منظورم همون کانال بود.
        یه سوال دیگه اینکه:چرا ما فقط از یک کانال استفاده نمیکنیم؟
        مثلا می تونیم با کد گذاری روی داده هامون،با یک کانال همه اطلاعات حرکتی کنترلر رو بفرستیم.مثلا می تونیم دائما چهار تا کاراکتر رو پشت سر هم بفرستیم که هر کدوم نماینده یکی از جوی استیک ها باشه.XXXX
        حالا به جای هر کدوم از این کاراکترها 256تا حالت خواهیم داشت.که فکر کنم 10 حالت برای اطلاعات هر کدوم از این جوی استیک ها کامل باشه.مثلا با فرستادن aaaa میگیم که
        مقدار throttle برابر 1 هست و مقدار rudder برابر 1 هست و مقدارaileronبرابر یک هست ومقدارelevatorهم برابر یک هست و با ارسال aaab مقدار throttle دو هست و بقیه 1 هستن.
        چرا این کار رو نمی کنیم و اطلاعات هر محور جوی استیک رو با یک کانال جداگانه می فرستیم؟

        • مهدی دمرچیلو

          مدیر سایت

          مهدی دمرچیلو

          1-کانال فرکانسی در طول برنامه ثابت هستش – تغییرش نمیدیم – اگه تغییر کنه در فرستنده باید در گیرنده هم تغییر کنه و بلعکس >>> درنتیجه ما از یه کانال استفاده میکنیم
          2- مقدار adc 10bit بین 0 تا1023 هستش – لذا یه بایت کافی نیست و دو بایت نیاز داریم
          3- nrf همون طور که تو مطلب مربوطش گفتم از 1تا 32 بایت همزمان میتونه ارسال کنه.

          • Avatar

            نویسنده سایت

            محمدرضا اسلامی

            آهان پس منظور از کانال در متن آموزش، کانالی که منظور بنده هست،نیست.
            اون چهار تا بایت هم مثال بود.
            خیلی ممنون از پاسختون.
            آیا اسپید کنترلر رو هم خودتون می سازید ؟

          • مهدی دمرچیلو

            مدیر سایت

            مهدی دمرچیلو

            خب کانال معانی مختلفی میده – مثل شیر!
            خب تازه فهمیدم چه کانالی رو میگی –
            خب داش من لقمه رو چرا دور سرت میچرخونه آخه – هر کانال انالوگ که عددی بین 0 تا 1023 داره رو بریز تو دو خونه از آرایه ارسالی(که حداکثر 32 بایت میتونه باشه در nrf)
            من نه، شاید دوستان دیگه این کارو کنن

  11. Avatar

    مهمان

    مهدی2

    سلام و تشکر فراوان
    الان فقط مشکلم اینه که جوی استیک دوم یه جهتش کار نمیکنه و جهت دیگش ROLL و PITCH رو همزمان به طور یکسان زیاد یا کم میکنه ؟ میخاستم ببینم نظری در این مورد ندارید؟

  12. Avatar

    مهمان

    مهدی2

    سلام. موتورها با جابجایی سیم های جوی استیک روشن شد ولی الان مشکل اینه که هرطوری که سیم هارو جابجا میکنم یکی از جوی استیکا یه جهتش کار نمیکنه و جهت دیگش دوتا پارامتر(مثلا roll pitch ) رو باهم به صورت یکسان زیادو کم میکنه.ضمنا با مقادیر یکسان throttle , yaw یکبار سه تا موتور روشن میشه یه بار چارتا یه بار دوتا.(باتری فوله)

    • Avatar

      نویسنده سایت

      mitavanim

      با عرض سلام و وقت بخیر خدمت آقا مهدی.
      تلاش شما جای تقدیر دارد.
      ۱- این نرم افزارMultiWiiConf1.8 به همراه برنامه نویسی هایی هست که برای MultiWii استفاده می شود و نسخه ی ۱٫۸ هست، از این استفاده نمایید و نتیجه را اعلام کنید.(به عنوان یک آزمایش اختیاری که شاید نتیجه دهد.)
      *****
      ۲- اینکه هر بار تعداد موتورهایی که روشن می شود متفاوت است ممکن است به دلیل پایین بودن حساسیت راه انداز موتورها(Electronic Speed Controller) باشد مثلا ممکن است چیزهایی که شما دارید ۲۰۰Hz باشند، آیا وقتی مقدار گاز را افزایش می دهید باز هم همان موتور ها خاموش می مانند؟
      ۳- آیا حداقل و حداکثر میزان گاز را به راه اندازهای موتور معرفی نموده اید؟ اگر این کار را ننمایید ممکن است سرعت چرخش موتورها با هم تفاوت داشته باشد. با جست و جوی عبارتی مثل ESC Throttle Range Calibration می توانید آموزش های مرتبط را پیدا کنید و یا اینکه به برگه راهنمای راه انداز مورد استفاده مراجعه نمایید.

  13. Avatar

    مهمان

    مهدی 2

    البته یه اشتباه کرده بودم . به جای برد HK_MultiWii_SE_V2 برد CRIUS_SE_v2_0 رو انتخاب کرده بودم. الان همه میله ها جواب میدن ولی نامنظم. مثلا وقتی اهرم 2 رو به راست میدی ROLL PITCH همزمان کم میشه. اهرم یک درسته ولی وقتی throttle و صفر میکنی و yaw رو حداکثر و صبر چن ثانیه ای ولی موتورها روشن نمیشه.

  14. Avatar

    مهمان

    مهدی2

    سلام.
    زمانی که جوی استیک اول به A0 A1 وصل است با بالا و پایین کردن ( بالا به سمت پین های خروجی )فقط THROTTLE تغییر میکند.
    زمانی که جوی استیک دومم به A2 A3 اضاف می کنیم فقط THROTTLE آن هم با تغییر جوی استیک دوم به سمت راست تغییر می کند و دیگر هیچ جهتی از دو جوی استیک هیچ تغییری ایجاد نمی کند.(برای ارم کردنم تراتلو کم کردم و همه جهاتو امتحان کردم (چن ثانیه نگه میداشتم) ولی آرم نشد)
    آیا باید مثل ویدئوی فرستنده CHEAP -ASS فنر حوی استیکارو در بیاریم؟
    آیا با نرم افزار MULTIWII WINGUI 2.2 میتونم موتورهارو نرم افزاری از طریق PC آرم کنم؟
    میشه در مورد کالیبره کردن هم توضیح بدید ؟ آیا اینجا اصلا لازمه؟

  15. Avatar

    مهمان

    مهدی2

    سلام مجدد. قسمت 4 م امتحان کردم. وقتی که دسته جوی استیکو به سمت راست یا چپ میدم مقدار throttle تغییر میکنه. حالا باید چکار کنم؟ جوی استیک دومو به کدوم پین های اردوینو بدم؟ آیا لازمه خروجی sw جوی استیکو جایی وصل کنم؟
    مقدار throttle تا 1600 تغییر میکنه ولی yaw pitch roll ثابت 1500

  16. Avatar

    مهمان

    مهدی2

    سلام و تشکر از وقتی که میزارید.
    1- در قسمت زیر همون ویدئو در سایت یوتیوب یه لینک بود که کدهارو گذاشته بود.اینم کدها
    http://uplod.ir/luy095zifd1q/Cheap_Transmitter.ino.htm
    http://uplod.ir/c6typslg5e9o/printf.h.htm
    http://uplod.ir/2hk2tx2daqtc/Cheap_Receiver.ino.htm
    اون فایل PRINTF.H کنار فایل TRANSMITTER بود.
    2-بله .مطمئن. با چن نوع برنامه امتحان کردم جواب گرفتم.
    3- بله. همه تغییراتو طبق ویدئوی RECEIVER همون CHEAP-ASS اعمال کردم.
    4- امتحان میکنم جوابو میگم. ولی در برنامه هایی که ارتباط دو تا NRF رو چک میکردم هنگام تبادل اطلاعات آردوینوها چشمک می زدن ولی الان نمیزنن.
    5- میشه یه کم این قسمتو برام توضیح بدید چون فرستنده ای که سرهم کردم اینجوریه : یه آردوینو آنو (با مینی م امتحان کردم) که NRF و یه تک جوی استیک(A0 A1 A2) بهش وصله و به هر طرف که چرخوندم تغییری در وضعیت موتورها ندیدم.جوی استیک دومو فعلا وصل نکردم .
    6- در قسمت 1 گذاشتم.
    7- اگه میشه این قسمتو رو کدها توضیح بدید ممنون میشم. چون من خیلی کم برنامه نویسی بلدم و بیشتر با خوندن COMMENT روبروی کدها میفهمم که مثلا فلان کد چکار انجام میده.

    • Avatar

      نویسنده سایت

      mitavanim

      با عرض سلام و وقت بخیر خدمت آقا مهدی.
      ۱- با توجه به اینکه وقتی اهرم را حرکت می دهید مقدار نمودار میله ای گاز(throttle) تغییر می کند پس نتیجه می گیریم که ارتباط بین فرستنده و گیرنده وجود دارد.
      ۲- اهرم(joy stick) مورد استفاده شما احتمالاً دارای ۵ پایه است که به این صورت است:
      یکی برای تغذیه مثبت
      یکی برای متصل شدن به منفی یا همان GND
      یک خروجی برای محور طول(چپ و راست) (x)
      یک خروجی برای محور عرض(بالا و پایین) (y)
      یک خروجی برای کلیدی که دارد، همان صدایی “تق” که وقتی اهرم را فشار می دهیم ایجاد می شود به خاطر همین کلید است. (Switch به اختصار SW)
      برای ساخت این فرستنده و گیرنده به پایه SW کاری نداریم ولی شما فرمودید که اهرم را به A0 و A1 و A2 متصل نموده اید، بنده احتمال می دهم که خروجی SW را هم به مبدل آنالوگ به دیجیتال(ADC) آردوینو داده اید در صورتی که این کار برای این مدار نیاز نبوده است.
      ۳- معمولاً مدیریتگرهای پرواز مانند MultiWii و یا ArduPilot تعدادی شرط تعیین کرده اند تا موتورهای ربات روشن شود(تعداد و نوع شرط ها بستگی به چگونگی برنامه نویسی مدیریتگر پرواز دارد مثلا ArduPilot درست بودن مقادیر حسگرها را نیز قبل از روشن کردن موتورها بررسی می نماید و اگر موردی وجود داشت به صورت پیش فرض از روشن شدن موتورها جلوگیری می کند).
      فرض کنیم که فرستنده روشن است و مقدار گاز صد در صد باشد و Battery را به ربات متصل نماییم، اگر مدیریتگر پرواز فاقد بخش امنیتی باشد ممکن است ربات ناگهان به سمت بالا جهش کند و آسیب های فراوانی را وارد آورد.
      پس به این دلیل این است که در MultiWii و Ardupilot و… باید برای روشن شدن موتورها مقدار گاز را به حداقل بیاوریم و اهرم دَوَران عمودی(Yaw) را برای مدت چند ثانیه سمت راست یا همان حداکثر ببریم تا مدیریتگر پرواز مطمئن شود که قصد روشن شدن ربات را داریم.
      ۴- طبق نقشه ای که در آن فیلم ها قرار دارد هر ۲ اهرم را به مدار متصل نمایید و دقت کنید که عملکرد اهرم ها باید اینگونه باشد:
      – بالا و پایین شدن اهرم سمت چپ برای گاز(throttle)
      – چپ و راست شدن اهرم سمت چپ برای دَوَران عمودی(yaw)
      – بالا و پایین شدن اهرم سمت راست برای چرخش حول محور طول یعنی جلو و عقب رفتن ربات(pitch)
      – چپ و راست شدن اهرم سمت راست برای چرخش حول محور عرض یعنی چپ و راست رفتن ربات(roll)
      پس از اینکه هر ۲ محور را متصل کردید ببنید که در نرم افزار MultiWii مقدار هر نمودار میله ای از چند تا چند متغیر است و نتیجه را اعلام نمایید.
      ۵- با اجازه شما بنده تصاویر و کدهایی که برای ساخت این مدار ارسال نمودید را پیوست می کنم تا مورد بررسی و استفاده عمومی قرار بگیرد:
      ***

  17. Avatar

    مهمان

    مهدی2

    راستی یادم رف میخاستم بگم شمام میشه یه امتحانی بکنید؟به جای فلایت مولتی وی میشه از اردوینو آنو استفاده کرد. طبق این دوتا عکس
    http://s6.uplod.ir/i/00815/erhqa0xya5nd.jpg
    http://s6.uplod.ir/i/00815/ze3lyq7epqe9.jpg

    بلد نبودم ppm بشکنم به pwm پس همونطوری دادم پین 2
    با هر دوتا فلایت که امتحان میکنم موتورها بوق آماده به چرخشو میزنن ولی فرستنده گیرنده جواب نمیدن.

  18. Avatar

    مهمان

    مهدی2

    سلام و خسته نباشید.
    شما ویدیویی که تو سایت یوتیوب تحت عنوان cheap-ass diy quadcopter هس رو دیدید؟به نظر میرسه یه مرجعه ولی من وقتی فرستنده و گیرنده رو با فلایت کنترل مولتی وی 2.5 امتحان میکنم انگار هیچی نمیفرسته.قطغاتم و سیم بندیام سالمه.
    نسخه مولتی وی 2.4 رو ریختم رو فلایت
    کدهای فرستنده گیرنده م رو هم رو ی آردوینو آنو و مینی امتحان کردم نشد.
    ce و csn م طبق کتابخونه rf24 جا زدم.
    قطغات سالمه . برنامه nrf شما (دریافت با هر طولی) جواب میده.(البته با ce و csn متفاوت شما)
    جوی استیک م به A0 A1 A2 وصله . هرچی تکون میدم هیچی.
    یه بارم با Serial.println(sigpin) خاستم خروجی رسیورو ببینم همش 2222222 نشون می داد.

    • Avatar

      نویسنده سایت

      mitavanim

      با عرض سلام و وقت بخیر خدمت آقا مهدی.
      ۱- آیا برنامه ی فرستنده و گیرنده را از روی فیلم باز نویسی کردید یا اینکه به صورت نوشته شده در دسترس بود؟
      ۲- آیا از ارتباط nRF ها با هم اطمینان دارید؟ برای حصول اطمینان می توانید از این مدار و برنامه ها استفاده نمایید:
      Wireless Remote Using 2.4 Ghz NRF24L01 : Simple Tutorial Using of NRF24L01 & Arduino
      ۳- آیا تغییرات را در برنامه نویسی MultiWii و در بخش config.h لحاظ نموده اید و ورودی را PPM تعریف کرده اید؟
      ۴- وقتی گیرنده به MultiWii متصل است و فرستنده هم روشن است، نمودارهای میله ای که در نرم افزار MultiWii هستند چه مقداری را نشان می دهند؟
      ۵- در هنگامی که برای روشن شدن موتورها اهرم دَوَران عمودی(Yaw) را به سمت راست می آورید آیا مقدار گاز(throttle) در حداقل خود قرار دارد؟
      ۶- در صورت تمایل می توانید برنامه ی فرستنده و گیرنده را قرار دهید تا مورد بررسی و استفاده عمومی قرار بگیرد.
      ۷- با جست و جوی عباراتی مثل How to convert PPM to PWM ممکن است بتوانید نحوه تبدیل PPM به PWM را یاد بگیرید و یا اینکه می توانید با دستکاری برنامه ی فرستنده و گیرنده کاری کنید که خروجی گیرنده به PWM تبدیل گردد.
      برای اینجانب افتخاری است که در حل مسائل نقش مثبتی داشته باشم اگر سوالی بود در حد توان سعی می کنم پاسخ بدهم.

  19. Avatar

    مهمان

    محمدرضا 13 ساله

    میشه یه رادیو کنترل یادم بدی فرقی نمیکنه ساده یا..

  20. Avatar

    مهمان

    محمدرضا 13 ساله

    بابا میخوام یه رادیوکنترل ساده درست کنم

  21. Avatar

    مهمان

    محمدرضا 13 ساله

    تروخدا اموزششو بزار حیاتیه لازمه نیازداریم احتیاج دارم میخوام

  22. Avatar

    مهمان

    محمدرضا 13 ساله

    لطفا بیا یه رادیوکنترل یادم بده حیاتیه لطفااا زود

    • مهدی دمرچیلو

      مدیر سایت

      مهدی دمرچیلو

      اتفاقا خودم هم میخوام شروع کنم ولی فقط یه برد uno دارم.
      باید یکی دیگه تهیه کنم که خدا میونه کی تهیه میکنم!

  23. Avatar

    مهمان

    مهدی

    سلام
    میخوام یه ماشین کنترلی با NRF24L01 بسازم
    بنظرت شدنیه؟

    • مهدی دمرچیلو

      مدیر سایت

      مهدی دمرچیلو

      سلام – شدنش که شدنی هست – والا خودم هم تو فکرشم ولی موندم این بدنه ماشین کنترلی رو چیکار کنم – تکی کار کردن یکم سخته منم برام سخته درست کردن بدنش – اگه خونتون تهران هستش بیا دو نفری با هم درست کنیم.

    • Avatar

      نویسنده سایت

      mitavanim

      با سلام و عرض ادب و احترام خدمت آقا مهدی.
      بله این کار امکان پذیر است و همچنین می توانید از Hydrogen fuel cell استفاده نمایید که Hydrogen را تبدیل به الکتریسیته می نماید و یا می توانید از موتورهای سوختی استفاده نمایید و با موتور فرمان یار(Servo) میزان گاز اعمالی به موتور را تغییر دهید.
      همچنین می توان از قطعات مخابراطی ZigBee مثل CC2533 یا CC2530 استفاده کرد.
      برای انتخاب قطعه مخابراطی بهتر است تحقیقاتی داشته باشیم تا یک مورد مناسب برای ارتباط زمینی انتخاب گردد.
      همچنین می توان روی خودرو هدایت پذیر از راه دور یک عدد ArduPilot دست ساز قرار داد تا توانایی رانندگی خودکار را نیز به دست بیاورد و بتواند ماموریت های داده شده را به صورت خودکار انجام دهد.

  24. Avatar

    مهمان

    حسین

    سلام.خدا قوت مهندس. اگه می شه تمام آموزش های ساخت رادیو کنترل رو همراه با کدها و شماتیک تو سایت بذارین تا استفاده کنیم. خدا خیرتون بده. در پناه حق

    • مهدی دمرچیلو

      مدیر سایت

      مهدی دمرچیلو

      سلام
      من که فعلا دارم ربات پرندم رو اسمبل میکنم – قطعاتش رسیده دستم – و بعدش میرم سراغع ساخت رادیو کنترل – حالا برنامه بقیه بچه ها چیه نمیدونم.برنامه من همین بود که گفتم

      • Avatar

        مهمان

        حسین

        لطفا اگه رادیو تون رو ساختید یه پست در مورد آموزش ساختش بذارین. ممنون

  25. Avatar

    مهمان

    حسام

    سلام ، دستت درد نکنه سلامت باشی .
    بازم ادامه بدین

  26. Avatar

    مهمان

    امیر

    دمت گرم داداش ولی خیلی کند پیش میری اینجوری باید تا دو سال دیگه صبر کنیم

  27. Avatar

    مهمان

    حسین

    دستت درد نکنه خداقوت