نمایش/عدم نمایش سایدبار
رفتن به بالای صفحه
آزادی حجاز از دست نااهلان
مهدی دمیرچیلو

آموزش atmel studio جلسه 5 تنظیمات قسمت 1

به نام خدا : در این جلسه میخوام یه سری از تنظیمات شخصی سازی ها رو بگم، جلسه بعدش کل تنظیمات قسمت Tools > Options رو توضیح میدم؛ دو تا مطلب کردم این قسمتو تا یکم خلوت بشه ( جلسه بعدشو هم به زودی میزارم تو سایت )، هرچند بهتره که هر کدوم از اینا یه مطلب جدا باشه، هم برای کاربر بهتره و هم من! بگذریم…

آموزش atmel studio جلسه 5 تنظیمات قسمت 1

آموزش atmel studio جلسه 5 تنظیمات قسمت 1

 

1) سفارشی کردن منوها و نوار ابزار های موجود ( Customizing Existing Menus and Toolbars )

1) Customizing Existing Menus and Toolbars

شما میتوانید دستوارت رو به هر منو/تولبار یی اضافه/حذف/ویرایش کنید، یا ترتیب و گروه دستورات رو تغییر بدید؛ شما همچین میتونید تولبار/ منو های جدیدی رو ایجاد کنید و و طرح IDE رو تغییر بدید ( لپ کلوم این که هر بلایی که خواستید میتونید سر منوها و تولبارها بیاری، حذف/اضافه/ویرایش )

2) ورودی/خروجی گرفتن از تنظیمات + ریست کردن تمام تنظیمات ( Import and Export Settings )

2) Import and Export Settings

خب طبیعتا شما محیط اتمل استودیو رو شخصی سازی میکنید، منو ها، تولبار ها رو تغییر میدید، تنظیمات نرم افزار ر و تغییر میدید مثلا تم نرم افزار رو تغییر میدید و... که خب میتونید از این تنظیمات خودتون backup بگیرید، یا مثلا تمام تنظیمات رو به حالت اولیه برگردونید تا خرابکاری هایی که کردین ^_^ به حالت اولیه برگرده.

3) مدیریت قطعه کد ها ( Code Snippet Manager )

3) Code Snippet Manager

قطعه کدها هنگام نوشتن برنامه های AVR GCC بسیار مفید هستند؛ در اختیار داشتن این "قطعه کدها" می تواند توسعه پروژه را تسهیل کند؛ از منو Tools میتونید گزینه Code Snippet Manager رو اجرا کنید؛ در صفحه مربوط به Code Snippet Manager، میتونید قطعه کدها رو اضافه/حذف کنید.

تو عکس زیر میبیند که میتونید "قطعه کدها" رو حذف/اضافه کنید، البته قبلش از قسمت Language باید زبان مد نظر رو انتخاب کنید.

Code Snippet Manager Atmel Studio

حالا وقتی تو اتمل استودیو دارید کد مزنید، وقتی مینویسید while به صورت راهنما مواردی رو نشون میده که با کلیک بر روشون ( auto Complete )، یه کد آماده به پروژه اضافه میشه، gif زیر رو ببینید :

atmel studio Code Snippet Manager how work

4) ابزارهای خارجی ( External Tools )

4) External Tools

شما میتونید آیتم هایی به منو Tools اضافه کنید که این اجازه رو به شما میده که ابزار ( برنامه ) های خارج از اتمل استودیو رو اجرا کنید؛ برای مثال، شما میتویند پروگرامرتون رو اضافه کنید.

از منو Tools گزینه External Tools رو انتخاب کنید، صفحه زیر نمایش داده میشه، که در حالت پیشفرض هیچ آیتمی داخلش وجود نداره :

External Tools in atmel studio

در زیر دکمه ها و ورودی های عکس بالا رو توضیح میدم :

1) Add و Delete : به کمک این دو دکمه میتونید ابزار هایی اضافه و یا حذف کنید.

2) Title : عنوان ابزار شما.

3) Command : در این ورودی مسیر فایلی که میخواین اجرا بشه رو وارد کنید.

توجه : اگر فایل در مسیر سیستم قرار داره، می تونید فقط نام فایل را وارد کنید؛ در غیر اینصورت، مسیر کامل فایل رو وارد کنید ( این مطلب رو ببیند : How to Add to Windows PATH Environment Variable )

4) Arguments : شما میتونید یکسری اطلاعات رو به ابزار خارجی زمانی که اجرا شد، ارسال کنید؛ به عنوان مثال، تغییر دادن خط کد برای console application ها؛ این قسمت رو با اطلاعات مورد نیاز برای اجرا ابزار خارجی پر کنید، که میتویند به صورت دستی اینکارو کنید رو روی آیکون جلوی وردی Arguments ( ► ) کلیک کنید؛ وقتی رو آیکون ► کیک میکنید، یه منویی باز میشه، توضیح کامل این دستورات :

Description Argument Name
نام کامل فایل منبع فعلی ( به عنوان drive + path + filename تعریف شده است )؛ اگر یک پنجره غیر منبع فعال باشد، خالی است. $(ItemPath) Item Path
دایرکتوری منبع فعلی ( به عنوان drive + path تعریف شده است )؛ اگر یک پنجره غیر منبع فعال باشد، خالی است. $(ItemDir) Item Directory
نام فایل منبع فعلی ( به عنوان نام فایل ) تعریف شده است؛ اگر یک پنجره غیر منبع فعال باشد، خالی است. $(ItemFilename) Item File Name
نام فایل extension ( اضافی - گسترش - توسعه ) منبع فعلی است. $(ItemExt) Item Extension
موقعیت خط فعلی مکان نما در ویرایشگر. $(CurLine) Current Line
موقعیت ستون کنونی مکان نما در ویرایشگر. $(CurCol) Current Column
متن انتخاب شده. $(CurText) Current Text
نام کامل فایل build شده ( تعریف شده به عنوان drive + path + filename ). $(TargetPath) Target Path
دایرکتوری آیتم build شده. $(TargetDir) Target Directory
نام فایل آیتم build شده. $(TargetName) Target Name
پسوند filename آیتمی که باید build شود. $(TargetExt) Target Extension
محل نهایی باینری که در حال build است ( به عنوان drive + path تعریف می شود ). $(BinDir) Binary Directory
دایرکتوری پروژه فعلی ( به عنوان drive + path تعریف شده است ). $(ProjectDir) Project Directory
نام فایل پروژه فعلی ( به عنوان drive + path + filename تعریف شده است ). $(ProjectFileName) Project filename
دایرکتوری از solution فعلی ( تعریف شده به عنوان drive + path ). $(SolutionDir) Solution Directory
نام فایل solution فعلی ( به عنوان drive + path + filename ) تعریف شده است. $(SolutionFileName) Solution filename

5) Initial Directory : شما همچنین می توانید دایرکتوری کار برای ابزار یا دستور را مشخص کنید. به عنوان مثال، اگر ابزار اطلاعات فایلی از سیستم را از دایرکتوری فعلی خواند، این ابزار نیاز دارد که اجزای برنامه خاصی در دایرکتوری فعلی در هنگام راه اندازی وجود داشته باشد.

6) Use output window : اگر تیک این گزینه رو بزنید، ابزار، اطلاعات پردازش را به پنجره خروجی استودیوی Outlet ارسال می کند، در غیر این صورت، خروجی سرکوب خواهد شد. ( بررسی ترجمه و توضیح بهتر )

7) Close on exit : اگر تیک این گزینه رو بزنید، پنجره ابزار، اگر وجود داشته باشد، پس از اتمام تمام عملیات، به طور خودکار بسته خواهد شد. ( بررسی ترجمه و توضیح بهتر )

8) Prompt for arguments : برای toolchain automation استفاده می شود؛ اگر تیک این گزینه رو بزنید، ابزار خارجی نیاز به مداخله کاربر برای وارد کردن پارامترهای پردازش اضافی، در غیر این صورت، ابزار خاموش خواهد شد. ( یه مثال میشه بزنی؟ )

9) Treat output as Unicode : گزینه بین المللی شدن؛ برخی از ابزارها توانایی خروجی نتایج یونیکد را برای تفسیر بهتر دارند؛ این گزینه برای رندر خروجی صحیح اجازه می دهد اگر شما از چنین ابزار استفاده می کنید. ( بررسی ترجمه و توضیح بهتر )

 

توجه : دیالوگ باکس External Tools رو در بالا تمام دکمه ها، ورودی‌ها و چک‌باکس هاشو توضیح دادم ولی این که چه کارد هایی داره رو نمیدونم و حتی نحوه استفاده صحیح ازشون چیه ( غیر از موارد زیر که اونم تو نت یاد گرفتم، مطلب خوبی هم برا این بحث External Tools پیدا نکردم، حالا شاید کل کاربرد این ابزار موارد زیر باشند که گفتم، نمیدونم، کسی منبعی اطلاعاتی داره ممنون میشم ارائه بده )

 

4.1) پروگرام کردن آردوینو با اتمل استودیو

کدهای استفاده شده در فیلم بالا :

  • Title : Arduino_bootLoader
  • Command : C:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\tools\avr\bin\avrdude.exe
  • Arguments : -C"C:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\tools\avr\etc\avrdude.conf" -v -patmega328p -carduino -PCOM6 -b115200 -D -Uflash:w:"$(ProjectDir)Debug\$(TargetName).hex":i

اگه از آردوینو مگا استفاده میکنید، در ورودی Argument کد زیر رو قرار بدید :

  • Arguments : -C"C:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\tools\avr\etc\avrdude.conf" -v -patmega2560 -cwiring -PCOM10 -b115200 -D -Uflash:w:"$(ProjectDir)Debug\$(TargetName).hex":i

باز برا اطمینان بیشتر، نرم افزار آردوینو رو یکبار اجرا کنید و یکبار رو دکمه کامپایل کلیک کنید و کد های بالا رو با کدهایی که در قسمت statusBar ( نیمدونم اسمشو درست میگم یا نه ) آردوینو نمایش داده میشه مطابقت بدید؛ البته قبلش از منو تنظیمات آردوینو تیک مربوطه رو بزنید تا اطلاعات کامپایل پروژه نمایش داده بشه ( از منو file گزینه preferences رو بزنید و تیک compilation رو فعال کنید ) :

Arduino compilation

 

4.2) اضافه کردن پروگرامر هاتل به اتمل استودیو

در سایت هاتل در مطلب اضافه کردن پروگرامر به IDE، دو روش برای این کار ذکر کرده ( البته برا نسخه قدیمی اتمل استودیو )، که فقط روش 1 رو جواب داد که اونم انجام ندیدم سنگین تریم ^_^ روش دومی رو هر کاری کردم نتونستم جواب بگیرم؛ تو روش1، یه دکمه اضافه میشه به پروژه، روش کلیک میکنی، نرم افزار هاتل اجرا میشه، همین.

برا این کار از منو Tools گزینه External Tools، در این صفحه یک دستور جدید ایجاد کنید ( رو دکمه Add کلیک کنید )؛ در ورودی Title یه عنوانی برای این دستور انتخاب میکنیم و در ورودی Command فایل hattel.exe رو اجرا کنید ( برید اونجایی که هاتل رو نصب کردید، آدرس فایل اجراییشو بدید به این ورودی، نمونه آدرس رو در زیر براتون میزارم، بسته به محل نصب هاتل در سیستم شما، این آدرس میتونه متفاوت باشه!!! )؛

C:\Program Files\Hattel\Hattel.exe

ولی خب همونطور که گفتم اینکار رو نکنید بهتره، ارزش نداره.

External Tools

همین چیزایی که در بالا گفتم رو میتونید در فیلم زیر ببیند :

توجه : برا پروگرامر های دیگه فعلا به همین روشی که برا هاتل گفتم عمل کنید ( اگه روش بهتری پیدا کردید، بگید تا اینجا پیوست کنم، حالا یا خود آموزش یا لینک سایتی که آموزش داده )

 

4.3) اضافه کردن پروگرامر STK500 به اتمل استودیو

یکی از کاربران اپارات زحمت کشیده آموزششو گزاشته، فیلم زیر رو ببینید :

5) کلید‌های میانبر از پیش تعریف شده ( Predefined Keyboard Shortcuts )

5) Predefined Keyboard Shortcuts

چون لیست کلید‍‌های میانبر خیلی زیاده، لطف میکنید و میرید فایل "Atmel Studio 7 User Guide" رو مطالعه میکنید؛ یا این که از منو Tools گزینه Customize ( شماره 1 ) رو کلیک کرده و در صفحه باز شده روی دکمه Keyboard ( شماره 2 ) کلیک میکنید میکیند و در صفحه باز شده لیست دستورات رو میبینید ( شماره 3 )، هر کدوم رو خواستید انتخاب میکنید و اگه کلید میانبری داشته باشه، در قسمت Shortcuts for selected command ( شماره 4 ) نمایش داده میشه :

Atmel Studio Shortcut key

به هر قسمت از منو ها که برید، جلو نامش، کلید میانبرشو هم ذکر کرده ( البته اگه کلید میانبری داشته باشه ) :

Atmel Studio Predefined Keyboard Shortcuts

 

خب امیدوارم این مطلب مفید باشه براتون، تا جلسه بعد یا علی.

 

امام خمینی

گروه پرسش و پاسخ الکترونیکی در سروش
مهدی دمیرچیلو
ارسال دیدگاه
2

1) نظرات غیر فارسی به صورت خودکار حذف میشوند ( حداقل 5 حرف فارسی وارد کنید ).

2) به موارد درخواست پروژه/کد آماده و سوالاتی که بلد نباشم پاسخ داده نمیشه.

3) برای گزاشتن کدهاتون از این سایت استفاده کنید ( طبیعتا لینک کدتون رو باید برای من بفرستید! ) : debian

4) پسورد فایل های سایت : www.dmf313.ir

  1. Avatar

    مهمان

    امیر

    سلام دست گلت درد نکنه…
    همین فرمون و ادامه بده و برو پیش … عالیه این آموزشات
    بلکه با آموزش های شما بشه دل از کدویژن کند !!!

    • مهدی دمیرچیلو

      نویسنده این مطلب

      مهدی دمیرچیلو

      سلام – فعلا بزرگترین مشکل همین نبود پروگرامر/دیباگر ICE هستش – نمیتونم مطالب مربوط به این دو رو آموزش بدم طبق سند راهممای نرم افزار ( دیباگ و پروگرام ) – یا این که باید دایورت کنم رو سند فوق و بگم برید بخونید pardon